About Mono!
Friends
 
Reviews/Useful For Guitarists
Archive

  Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

 

 

 

Saturday, April 24, 2010
 



امروز به یه کشف جالب رسیدم! توی این بلاگ تقریبا راجع به هرچیزی که به گیتار مربوط میشده یه پستی زده شده به جز پیک! پس این پست میریم سراغ این قضیه

Pick یا Plectrum یا مضراب یا زخمه یا پیک یا ... ابزاریه که بیشتر نوازنده های گیتار الکتریک برای نواختن سیم ازش استفاده میکنن. حالا از استثناهایی مثل مارک نافلر اگر بگذریم که خیلی معروفه به استفاده از انگشتهاش به جای سیم، یا نوازنده های بلوز کانتری مثل اریک ساردینز و خیلیهای دیگه میبینیم که خود پیک هم مثل گیتار و امپ و پیکاپ و افکت جزو المانهای مهم نوازندگیه. امروزه کمپانیهایی حتی هستن که پیکهای boutique درست میکنن که قیمت هر یکیشون به 20 دلار هم میرسه ! (که در قیاس با پیکهایی که معمولا هر 6 تاشون زیر 10 دلار قیمت داره قیمت بالاییه) مثل شرکت Read Bear .

شاید براتون جالب باشه بدونید که جنس پیک هم توی صدای شما تاثیر داره. و خیلی از نوازنده ها فقط با یک مدل خاص راحت هستن پیک بزنن و انتخاب پیک براشون اهمیت زیادی داره.

من گیتار زدن رو با پیکهای Planet Wave و Gibson شروع کردم. یعنی دو تا پیک داشتم که به تناوب بین اینها جا به جا میشدم. اوایل داستان اصلا این نوع پیک برام اهمیت زیادی نداشت. به هرصورت هرچی تجربه بیشتر میشه آدم بیشتر به این مسائل اهمیت میده نه؟((:


بعد از یه مدت اومدم سراغ پیکهای Dunlop Tortex 88 با همون رنگ سبز معروفشون و لاک پشتی که روشون کشیده شده. یه مدتی هم با اینا میزدم.


7 سال پیش یهو دچار تحول شدم و کلا از Dunlop رفتم سراغ پیکهای Ibanez. بیشتر با signatureهای پل گیلبرت زدم تا اینکه با Dunlop Jazz III آشنا شدم.


از 5 سال گذشته به امروز هم Jazz IIIهای کمپانی dunlop به رنگ مشکی پیک مورد علاقه من شدن و با اونها میزنم. البته این قضیه این اواخر کمی متناوب تر شده و در کنار این مدل خاص از Jazz III Ultex و Stubby 1mm هم استفاده میکنم که به نظرم پیکهای خوبین. فقط بدیش اینه که Jazz III Ultex رو ایران ندیدم داشته باشن. (اگه شما میدونید کجا داره بگید برم سراغش)




حالا میخوام ببینم شما با چه مدل پیکی راحت هستید و میزنید؟ یا شاید اصلا براتون تفاوت آنچنانی نداره؟ ضخامت ، اندازه، کمپانی و چیزهای دیگه که براتون مهمه رو بگید.
تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Saturday, April 10, 2010
 



توی داخل کشور خرید گیتارهای خیلی خوب معمولا نیاز به بودجه زیادی داره. برای همین خیلیها ترجیح میدن گیتار معمولی تری بگیرن و بعدا واسه upgrade کردنش دست به عوض کردن pickupهای گیتار میزنن. این پست رو اختصاص میدم به ذکر چند نکته در مورد عوض کردن پیکاپها:

قطعا قبل از اینکه پیکاپهای جدیدتون رو تهیه کنید یه تحقیق حسابی در مورد جنس صدای مورد علاقه تون هم بکنید. در ضمن یه نکته رو بدونید که در صدای گیتار الکتریک نوع چوب گیتار تاثیر زیادی روی صدا خواهد داشت. به همین علت مثلا اگه چوب گیتار شما ماهوگانی بود نرید پیکاپی بخرید که bass frequency خیلی قویی داره. چون ذاتا ماهوگانی صداش تیره و بم هست و ترکیبش با یه پیکاپ بم صدا رو زیادی muddy میکنه

حواستون باشه که اگه گیتار شما پیکاپهای passive داره و میخواین عوضش کنید به یه پیکاپ active که با باتری تغذیه میشه نیاز دارید که ملحقات پیکاپ رو (منبع تغذیه، کیت همراه و ...) رو یه جایی توی بدنه گیتار جا بدید. در نتیجه کارتون سخت تره.

قبل از باز کردن پیکاپهای اصلی ساز حتما از نحوه cablingش یا عکس بگیرید یا اگه گیتارتون سایت ساپورت معتبری داره نسخه cablingش رو از سایت مربوطه دانلود کنید که بدونید سوییچینگ گیتارتون چطوری عمل میکنه. اکثر پیکاپها 3 یا بعضا 5 سیم دارن که ممکنه لازم باشه گاها دو تا سیم رو با هم به یه پایه لحیم کنید (مثل اکثر مدلهای dimarzio)

موقعی که پیکاپهای اصلی گیتارتون رو دارید باز میکنید کل پیکاپ سلکتور رو از قلعهای لحیم شده کامل تمیز کنید که بعدا کارتون خیلی کثیف کاری نداشته باشه.

موقع لحیم کاری اطراف گیتارتون رو با پارچه های به درد نخور میتونید بپوشونید که یه وقت finish پشت گیتارتون رو با هویه نسوزونید. مثل مریض اتاق عمل ((:

اکثر مواقع برای وصل کردن Earth پیکاپها لازم میشه که اونها رو به یکی از پتانسیومترها اتصال بدید که گاهی به علت جای کم و دید کم و طول سیم کوتاه پیکاپها میتونه کار سختی باشه. میتونید برای این کار یه رشته سیم رو جداگانه به potها لحیم کنید و بعد کل رشته های earth پیکاپها رو به اون سر این رشته سیم اتصال بدید.

اگه بعد از وصل کردن پیکاپها صداتون نویز داشت به احتمال خیلی زیاد یا لحیم کاریتون خیلی خوب نبوده و اتصال اضافی دارید یا گیتارتون shielding حسابی نداره. اگر همراه با نویزی که میشنوید gain صداتون خیلی کمتر از چیزیه که باید باشه به احتمال قریب به یقین ارتباط earth رو به درستی اتصال ندادید.

صدای یکی از پیکاپها خوب میاد ولی اون یکی صدای تودماغی و غیرطبیعی داره: معمولا این ایراد موقعی پیش میاد که یه پیکاپ رو با فاز معکوس لحیم کرده باشید. یعنی با اینکه طبق manual رفتین جلو ولی باز صدا درست نیست. در این صورت جای دو سیم اصلی (معمولا قرمز و مشکی، یا قرمز و سفید) باید عوض بشه که توی خیلی از موارد مشکل رو حل میکنه.

enjoy your new set of pickups! (:
تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin