About Mono!
Friends
 
Reviews/Useful For Guitarists
Archive

  Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

 

 

 

Thursday, September 30, 2004
 
Natural Harmonics

این هم یه سری ایده جالب توجه از استفاده کردن از هارمونیکهای طبیعی یا همون Natural Harmonic و ساختن ملودیهای جالب با اونها . واقعا ایده هایی که در میارن جالب توجهه . حداقل برای من که اینطوره :

Joe Satriani - Summer Song - یه آهنگ توپ و انرژیک . یادش به خیر یه زمانی چقدر خوب آهنگ میساخت . (اونهایی که آلبوم آخرش Is There love in the space رو شنیدن میدونن چی میگم) . شروع آهنگ رو توجه کنید و استفاده زیبای هارمونیکهای طبیعی




Dream Theater - Learning to Live - از آلبوم خدای Images and words که با اینکه دومین آلبوم گروه بود از نظر خیلیها بهترین کار این گروه به حساب میاد.باز توجه کنید به Outro و پایان آهنگ که با همین هارمونیکهای ساده چه ملودی جالبی رو ساختن.



Megadeth - Tornado of Souls - هرکی که Thrash Metal گوش میده مطمئنا این آلبوم خدا رو شنیده . ریف شروع این آهنگ هم یکی از اون شاهکارهای موسیقیه که فقط به کله این بابا Dave Mustaine ممکنه برسه ... باز هم استفاده مجدد از هارمونیکهای طبیعی در کل ریف اصلی آهنگ . این هم چیز ردیفیه !




Metallica - I Disappear . این آهنگ واقعا مسخره است هیچ شکی هم توش نیست. ولی قسمت Chorus آهنگ استفاده ای که از هارمونیکهای طبیعی درکنار پدال Digitech Space Station (یه جور پداله که با فشار دادنش مقدار Reverb صدا رو زیاد میکنه) شده واقعا هوشمندانه و جالبه . حیف این ایده که توی آهنگ به این چرتی به کار رفت . شاید بشه گفت آخرین جرقه های شعله خاموش شده Creativity متالیکا




این بابا هم پروژه اش رو دودر کرد! همون بهتر که نمیاد باز میمونه اونور میبینیمش کلی سوژه خنده میشه ((:

این داداشمون هم که میخواست در مورد این بابای بالایی یه چیزایی بنویسه ، در مورد wasp هم میخواست بنویسه ولی هنوز ننوشته ولی عوضش تولدشه! ما هم تولدش رو تبریک میگیم شما هم حال داشتید این کار رو بکنید . به نظر من که یکی از خداترین وبلاگ نویسامونه!

راستی دوست عزیزی که راجع به مینور تئوریک پرسیده بود منظور همون مینور طبیعی یا Natural Minor دیگه ! فواصل 2 و 3 و 5 و 6 Halfstep و باقی Whole step آره بابا همونه!(:
در مورد کتاب واسه Sweep تو این خراب شده چیزی سراغ ندارم ! بشین چند تا سایت بخون یه سری ویدئو هم از اینترنت داونلود کن بعد هم خودت رو باید ماهها و سالها تیکه پاره کنی تا یاد بگیری!! از سوییپهای 2 ، 3 سیمه شروع کن برو بالا تا 5 و 6 سیم . تکنیکیه که خیلی طول میکشه تا پخته بشه و جا بیفته.

یه دوستی هم پرسیده بود چیزایی که review میکنم رو از کجا میارم! که گفتم دوستان میرسونن . اونها از کجا میارن رو نمیدونم .یا داونلود میکنن یا از دیگران میگیرن! خودم هم متاسفانه فرصت ندارم که به دیگران برسونمش شرمنده.

درضمن عکسها رو ذخیره کنید و بعد زوم کنید

تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Friday, September 24, 2004
 



G3 Tours : 1996 - 2003

دوستان مرام گذاشتن اجرای G3 Live in Denver رو به ما رسوندن و ما هم کلی فیض بردیم.بعد از تکمیل فیض بردن یاد قضیه "زکات علم ترویج آن است" و این مزخرفات افتادیم در نتیجه دیدیم چه چیزی بهتر از یه پست و Review در مورد تورهای G3 . بخصوص که خیلی وقت بود چیز جدیدی ننوشته بودیم و سوژه دندون گیری هم واسه افاضه کلام!! گیرمون نیومده بود ... اینه که الان این پست جلوتونه!
تورهای G3 که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین فستیوالهای نوازندگی گیتار مطرحه برای اولین بار در سال 1996 توسط "جو ستریانی" پایه گذاری شد و از اون زمان تا به حال تقریبا هرساله برگذار شده که البته بعضی از این تورها خیلی جمع و جور و بعضیهاشون خیلی جدیتر و با سرمایه گذاری بیشتری انجام شدن . توی این پست یه Review روی تورهایی که تا به حال برگذار شده انجام میدیم:

G3 1996 :
اولین تور ، به نوعی انجام یک تور Instrumental به همراه سه گیتاریست سطح بالای Prog.rock کار عجیب و جدیدی بود . چه برسه به اینکه جونورهایی مثل Steve vai و Eric Johnson هم در کنار ستریانی قرار بگیرن.تور فوق در امریکا و از آغاز اکتبر 96 برگذار شد. طبق رسمی که در کلیه تورهای بعدی G3 هم انجام شد ابتدا هرکدوم از نوازندگان به تنهایی کارهایی از آلبومهای خودشون رو اجرا کردن که از جمله این ست لیستها میشه به آهنگهای : Flying in a Blue Dream و Summer Song و Cool #9 از ستریانی ، Answers ، For the Love of God و Attitude Song از استیو وای و SRV , Manhattan از اریک جانسون اشاره کرد. همچنین درنهایت سه گیتاریست به همراه Stuart Hamm بیسیست و Jeff Campitelli درامر ستریانی بر روی کارهای کلاسیکی نظیر Red House از هندریکس، My Guitar wants to kill your mama از فرانک زاپا و Going Down از جف بک به کار خودشون پایان دادن . این اجرا بعدها به صورت VHS و VCD هم به بازار عرضه شد و توی ایران هم اکثر کسانی که به موسیقی راک علاقه دارن این اجرا رو دیدن و مطمئنا اجرای For The love of God و Red House جزو Highlight های این اجراست.

G3 1997 :
این تور بعد از موفقیت تور سال 96 هم در اروپا و هم در امریکا برگذار شد.البته در اروپا درکنار ستریانی و وای Adrian Legg قرار گرفت و در امریکا هم رابرت فریپ (که در اجرای 2003 اروپا هم شرکت داشت) به تور ملحق شد.متاسفانه از این تور نه چیزی دیدم و نه شنیدم و اطلاعات به دردبخور بیشتری از این موارد هم گیرم نیومد .البته ست لیست اجرایی توسط نوازندگان رو در سایت رسمی ستریانی میتونید پیدا کنید که چندان تفاوتی با ست لیست 96 نداشته. این تور ضبط ویدیویی رسمی نداشته .

G3 1998 :
Joe Satriani , Michael Schenker , Steve Vai . این تور خیلی کوتاه و جمع و جور بوده و تنها هم در اروپا برگذار شده.نکات جالب راجع به تور سال 98 اضافه شدن بعضی نوازندگان مهمان در موقعیتهای مکانی مختلف بوده از جمله اضافه شدن برایان می گیتاریست خدای گروه کویین در اجرای شهر لندن . مایکل شنکر هم آهنگهایی از جمله : In Search Of Peace Of Mind, Assault Attack, Into The Arena, Another Piece Of Meat, Let It Roll, Captain Nemo رو اجرا کرده . کل دوره این تور تنها یک ماه بوده . این تور هم به صورت رسمی فیلمبرداری نشده.

G3 2000 :
این رو دیگه به سختی میشه حتی بهش گفت تور ! فقط یک اجرا در مالزی داشته و اعضای اون هم همون اعضای اولین G3 بودن . یعنی ستریانی - وای و جانسون که در یک موقعیت استثنایی یه بار دیگه در کنار هم قرار گرفتن . تقریبا میشه حس کرد که از فاصله سال 97 تا 2000 تورها منحنی نزولی طی کردن و کوتاه و کوتاهتر شدن.

G3 2001 :
(My Favorite!! :)) ) مجددا یه تور نسبتا طولانی ، و این بار مجددا با یک گیتاریست سوم جدید : Joe Satriani , Steve Vai , John Petrucci . این تور هم از فاصله زمانی ژوئن 2001 تا می 2002 برگذار شده و تقریبا تور جدی و طولانیی بوده. همچنین به جز امریکا در مکزیک و کانادا هم چند اجرا داشته. Vai در این آلبوم قطعاتی از آلبوم جدید خودش 'Alive In An Ultra World' رو اجرا کرد . همچنین نابغه بیس Billy Sheehan به عنوان نوازنده بیس در کنار وای قرار گرفت تا به نوعی این G3 به G4 تبدیل شه !!((: یک نکته جالب هم این که این تور همزمان با ضبط آلبوم Six Degrees of Inner Turbulence گروه DT انجام شد با این حال پتروچی به همراه پورتنوی به عنوان درامر و Dave LaRue نوازنده بیس چند قطعه مخصوص این تور نوشت که بوتلگهای زیادی ازشون هست و عبارتند از :
Glasgow Kiss - Damage Control - IBS - همینطور در بعضی اجراها هم آهنگ Gemini (که در سال 94 نوشته شده) و قسمتهایی از Paradigm Shift (که در اصل جزو پروژه Liquid Tension Experiment بوده) و Erotomania (خود DT ) رو اجرا کرده . طبق معمول هم نوازندگی پایانی سه نفر بر روی آهنگهای قدیمیی نظیر Little Wing و Voodoo Chile از هندریکس بوده . گیر آوردن و شنیدن Glasgow Kiss رو بهتون توصیه میکنم . مجموعه ای از حس موزیک فولک اسکاتلند / ایرلندی به عنوان تم اصلی آهنگ به همراه چند سولوی وحشتناک سریع و تکنیکال و یه سری قسمتهای ملودیک و آروم . شخصا امیدوارم این آهنگ در آلبوم سولوی پتروچی که تا چند ماه دیگه با نام Suspended Animation عرضه میشه وجود داشته باشه. تا فراموش نکردم این رو هم بگم که در طی این تور هم مهمانهایی نظیر پل گیلبرت و اندی تیمونز در شهرهای مختلف به گروه اضافه شدن.

G3 2003 : جدیدترین G3 . با یک ست لیست رویایی Satriani , Vai , Malmsteen ! شنیدن اسم هرکدوم از اینا آدم رو کنجکاو میکنه چه برسه به اینکه در کنار هم قرار بگیرن. این تور هم بسیار جدی و هم در امریکا و هم در اروپا (به جای مالمستین فریپ اضافه شد) اجرا شد. در این مورد نوازندگی هرکدوم رو تک تک Review میکنم . پیشاپیش امیدوارم کسی از حرفام داغ نکنه . همش رو بگذارید به حساب نظرات شخصی

Joe Satriani : مطابق معمول اکثر مواقع اول از همه روی Stage اومد. کار ستریانی مطابق معمول تمیز و بی نقص بود اما چند تا موضوع که یه کم حال من رو گرفت یکیش نبود Stuart Hamm بود که به نظر من بیسیست جدید اصلا نتونست جای اون رو پر کنه. در مورد آهنگها هم بیشتر کارهای قدیمی که بارها اجرا شدن نظیر Satch Boogie یا Mystical ... رو اجرا کرد که به نظر من همه چندین بار شنیده بودنش . شاید بهتر بود کارهای جدیدتری مثل Until We say goodbye رو هم به اجراش اضافه میکرد . به هرحال صلاح مملکت خویش خسروان دانند ((: البته دیدن اجرای زنده آهنگ Midnight و اون فینگرتپینگهای جالب جز/بلوزی در نوع خودش جذاب بود. در مجموع 10/7 امتیازیه که من بهش میدم.

Steve Vai : به معنای واقعی شاهکار . به خصوص که جونورهایی مثل Billy Sheehan به عنوان نوازنده بیس و Tony Mc Alpine به عنوان گیتار کنارش باشن. اجرای آهنگ با یه Triple Neck Guitar میتونه جالبترین قسمت کل اجرا باشه. همینطور آهنگ Juice و I am the hell outta here . تن صدای استیو هم مثل همیشه بسیار عالی بود. در کل نوازندگی وای اجرای محبوب من در این کنسرت بود.تا یادم نرفته این رو هم بگم که هنوز دست از سر گیتار قدیمیش Evo برنداشته و آهنگ Juice رو با این گیتارش زد!! (اگه در مورد Evo چیزی نمیدونید یه پست قبلا در موردش نوشتم توی آرشیو پیداش میکنید) همونطور که گفتم درکل کار استیو وای رو از بقیه بیشتر پسندیدم : 10/10

Yngwie Malmsteen : بعد از دیدن کنسرتوی مالمستین با ارکستر فیلارمونیک توکیو یه کم Respect م واسه این بابا زیاد شده بود ولی به نظر من اجرای G3 واقعا ضعیف بود . همیشه معتقد بودم مالمستین آدم عقده ای و چیپیه (از دوستدارانش عذر میخوام ! ) و فقط گیتاریست وحشتناکیه . توی این اجرا این موضوع به شدت بهم مجددا اثبات شد ! کلی Air Kicking های بیخود و جلف ! چرخوندن گیتار پشت سر ، گیتار تن فوق العاده آزاردهنده اش که البته دیگه عادت کردم بهش !! ((: . در کنار همه اینا من نمیدونم چرا این بشر اینقدررررررر تنبل شده ! در یک کلام گند زد به شاهکار خودش Far Beyond The Sun . نصف آهنگ رو داشت واسه مردم پیک پرت میکرد یا داشت روی گام هارمونیک مینور بالا پایین میرفت .بیشتر از اینکه چیزی بزنه داشت بازی میکرد!! اون هم یه چیز تکراری! به همه اینا اضافه کنید داغون کردن یه Fender Strat در پایان اجراش . در مجموع کار مالمستین اصلا چشمم رو نگرفت . 10/4

G3 Jam : آهنگهای اجرایی :
Rocking in the Free world
Little Wing
Voodoo Chile

آهنگهای اجرایی مطابق معمول کارهای کلاسیک و قدیمی موسیقی راک بودن که این قسمت هم لطف خاص خودش رو داشته و داره . البته اگه بتونیم از سولو زدنهای مالمستین اون هم زمانی که وای یا ستریانی داشتن میزدن و مثلا مالمستین یا باید ساکت میموند یا ریتم میزد بگذریم . بدبختی هارمونی هم نمیومد ((: یه جورایی دلم واسه وای و ستریانی میسوخت . سر Little Wing هم که شاهکار کرد. آهنگی که کل سولوهاش توی گامهای مینور تئوریک و مینور پنتاتونیکه رو برداشته توی هارمونیک مینور بداهه میزنه !! حس آهنگ رو به باد داد ((: فکر میکنم شبی که G3 رکورد شده مالمستین شدیدا مست بوده . چون از همیشه کارهاش عجیب و غریب تر و بیشتر روی اعصاب بود . Jamming هم 10/8 . اگه خل بازیهای Yngwie کمتر بود 10/9 میدادم ((:


خب این هم از بررسی این اجرا از دید اینجانب .ایشالا Vai : Live in Astoria و Dream Theater : Live in Budukan هم دستمون بیاد اینجا Review بنویسم براشون ! راستی طرفدارای Malmsteen هم رو سر ما جا دارن ((: فقط خواستین فحشی چیزی بدین بدونید من خودم این بابا رو توی نوازندگی واقعا قبول دارم ولی باید قبول کرد یه تخته اش کمه !!
تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin