About Mono!
Friends
 
Reviews/Useful For Guitarists
Archive

  Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

 

 

 

Thursday, December 07, 2006
 
سر شلوغی و بی وقتی و فکر و خیال و کلیه چیزهای دیگه که خیلی از شماها هم باهاش درگیرین اجازه نمیده اینجا رو زود به زود آپدیت کنم. در هرصورت امروز دیدم حجم سوالاتی که با ای-میل و توی کامنت دونی و جاهای دیگه پرسیده شده یه کم زیاد شده اینه که این پست رو هم اختصاص میدم به جواب دادن سوالهای دوستان. البته تا جایی که زورم برسه و بلد باشم جواب بدم:

سوال:‌salam agha karet doroste o [postat shadidan hal mide...be man yeki ke intore la aghal......ye soal misge goft laiho shreddere ya na?

جواب: راستش دوستانی که من رو میشناسن میدونن که من زیاد در قید و بند اسامی و تقسیم بندی افراد و گروهها به القاب و سبکهای مختلف نیستم. روی این حساب نظر خاصی ندارم. به نظر من لایهو گیتاریست خوبیه و اگه منظور شما قیاسش با کسانی مثل angelo, malmsteen, ron thal, rusty cooley و امثال اینهاست من موسیقی اونها رو خیلی خسته کننده و ملال آور میدونم تا موسیقی لایهو. (نظر شخصی)

سوال: سلام.چند وقته که تمام مطالب این وبلاگ را Save کردم و میخونم.وبلاگ جالبیه.اگه ممکنه برای امثال من که اطلاعاتشون خیلی پایینه راجع به گیتار Tony Iommi و Tuninig گیتارش یه چیزایی بنویسید تا ما هم یه چیزی به دانشمون اضافه بشه.

جواب: سلام ممنون. Tony Iommi یه گیتار Gibson SG Signature داره و اصولا هم برای مشکلی که برای انگشتهاش ایجاد شده (سر انگشتهای دست چپ) معمولا کوکهای پایینتر از کوک استاندارد مثل D رو مورد استفاده قرار میده.opeth هم چشم. گروه محبوب خود من هم هست.

سوال: راستی یه سوال مونو جان میتونی یه تمرین خوب و موثر رو چه برای حرفه ای چه مبتدی توضیح بدی مثلا چند ساعت تو روز باشه؟یه سره باشه یا تیکه تیکه؟رو چیا بیشتر کار بشه؟و....
برای کسایی که میخوان واقعا کارشون خوب بشه

جواب: والا جواب روشنش اینه که عمرت رو بذاری روی گیتار و ساز بزنی! به نظر من به شخصه قرارداد خاصی نداره ولی یه چیز مهم توی گیتار زدن Dicsipline داشتنه و اینکه اگه قراره روزی دو ساعت تمرین کنی واقعا هر روز دو ساعت تمرین کنی نه اینکه دو روز تمرین نکنی بعد یهو یه روز 4 ساعت بزنی. البته با این اوضاع کار و زندگی ما ایرانیها که واقعا نمیشه "حرفه ای" به موزیک و کار کردنش نگاه کرد خیلی سخته اجرای این قضیه.
همیشه باید روی چیزهایی کار بشه که شما توش ضعف داری.

سوال: من میتونم آهنگ One متالیکا رو با یکی دو تا کار آسون اسلیر بزنم به نظرت گیتاریست خوبیم؟

جواب: این دیگه از اون سوالهاست. به نظر من راه تبدیل شدن به گیتاریست خوب انتها نداره. جوری هم نیست که بگی اگه فلان آهنگ رو زدم پس الان level 1 گیتار زدن رو رد کردم و اگه فلان آهنگ رو زدم level 2 ! هر گیتاریستی همیشه و در هر شرایطی ممکنه در یک سری تکنیکها ضعیف تر از یک سری تکنیکها باشه که باید روش کار کنه! این مورد حتی در مورد گیتاریستهای خیلی بزرگ هم صادقه و میشه دید که با اینکه همشون در همه چیز تبحر لازم رو دارن ولی باز توی بعضی چیزها بهترن. به نظر من اینطوری فکر نکن و فقط تمرین کن. تازه این هم تو ذهنت باشه که آهنگ زدن داریم تا آهنگ زدن. باید دید چطوری میتونی بزنی. تمیز و روی مترونوم یا نه. به هرحال ملاک خوبی نیست.

سوال: too postat kheily harf az ampli mizani khodet ba chi hal mibari

جواب: به نظر من هر امپی برای کاری مهمه. شما برای یه کار vintage بیشتر میتونی از امپهایی مثل marshall plexi یا fender vibrolux یا fender twin-reverb استفاده کنی ولی خوب کارهای مدرن تر طبیعتا امپهای مدرن تری میخوان. البته به شرطی که تن صدای مورد نظرت رو نخوای از افکت بگیری و امپ برات مهم باشه (که کار حرفه ای هم همینطوریه) در هرصورت من در خلال این سالها با امپهای زیادی از کمپانی فندر کار کردم و مارشال هم مدلهای خوبش رو داشتم. با چند تا Line6 ارزون قیمت هم زدم که زیاد خوشم نیومده. در مجموع امپ محبوب خودم به شخصه mesa/boogie.به این دلیل که کسانی که با موسیقیشون بیشتر حال میکنم با این امپ دیستورشن میگیرن.


سوال: آقا جدی پتروچی میخواد با metal zone بزنه؟ میگفتی متال زون به درد نمیخوره که؟

جواب: ببینید من تنها کاری که کردم 2-3 تا عکس از استودیو رو گذاشتم. جالبی قضیه اینه که خیلیها سریعا جبهه گرفتن . منظورم از خیلی ها حتی در سطح جهانیه. اولا یه چیزی رو بدونید افکتهای boss که میبینید روی میزه افکت stock و چیزی که boss میده بیرون نیست. همه اینها mode شده هستن و توشون تغییر داده میشه. شاید اصطلاح keeley moded boss pedals رو شنیده باشین. کسیه که کاملا custom میکنه این پدالها رو.
موضوع بعد اینکه توی رکوردها معمولا از این پدالها استفاده نمیشه. ممکنه برای jamming و این چیزها باشه ولی رکورد معمولا نه. به خصوص اگه از یه امپ high gain مثل mesa استفاده کنی تقریبا نیازت به این پدالها به صفر میرسه مگه اینکه booster بخوای که باز هم metal zone به درد boost نمیخوره. من دو سه تا سوال که از جان توی کلینیک استرالیا (تور g3 امسال) در مورد این عکسها پرسیدن رو اینجا مینویسم:
----------------------------------------------------------
سوال: جان توی عکسهای metal zone دیده شد. آیا برای boost استفاده میکنی؟
جان: نه. من توی این تور از Boss Blues Pedal برای این کار استفاده میکنم که برای boost کردن امپ Mesa Mark2CPlus به کارم میاد چون این امپ بیشتر صدای vintage داره و خیلی high gain نیست.

سوال: توی عکسهای استودیو اثری از dual rectifier نبود. آیا قرار نیست توی این آلبوم ازشون استفاده کنی؟
جان: راستش موقع گرفتن اون عکسها هنوز امپها setup نشده بود. dual rectifier هم توی استودیو هست ولی توی این عکسها دیده نشده. هنوز برای اینکه از چه امپهایی برای چه آهنگهایی استفاده میکنم تصمیم نگرفتم.
-----------------------------------------------------------
اما آخرین موضوع، چند تا از دوستان لطف دارن و به من پیغام میدن که ما نوشته هات رو این ور و اون ور توی بلاگ های مختلف میبینیم. برو یه چیزی بهشون بگو و از این حرفها. به شخصه با اینکه این کار رو خیلی بیخود میدونم و معتقدم اگه کسی بخواد میتونه جای اینکه نوشته من رو به اسم خودش بنویسه میتونه به این بلاگ لینک بده اما چون نه میشه جلوش رو گرفت و نه وقت و حوصله دارم که در موردش کاری کنم کلا در مورد این قضیه در وضعیت dont care به سر میبرم. از لطف دوستان هم ممنون. اگه کسی شعورش برسه نیازی با انجام این کار نیست. اگه هم نرسه من نوعی هر کاری بکنم به این کار ادامه میده.

این دوست عزیز ما هم که جلای وطن کرد. براش آرزوی موفقیت میکنم. تا کی نوبت ما بشه...
تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin