About Mono!
Friends
 
Reviews/Useful For Guitarists
Archive

  Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

 

 

 

Wednesday, April 19, 2006
 
خب قبل از هرچیز خوشحالم که پست قبلی به درد دوستان خورده. یک سری سوال توی اون پست مطرح شده که در اولین فرصت بهشون جواب خواهم داد. اما فعلا قسمت دوم بررسی آلبوم Operation Mindcrime رو ادامه میدیم تا توی پست بعدی هم به سوالات برسیم:

۸- Suite Sister Mary
خب اما این آهنگ یکی از بهترین کارهای این آلبوم به حساب میاد که همچنین یکی از طولانی ترین آهنگهای این آلبوم هم هست. در ابتدای این آهنگ با دیالوگی بین Dr.X و نیک روبرو هستیم که توش دکتر از نیک میخواد که مری و کشیش رو بکشه. در واقع دکتر اونها رو حلقه ضعیف زنجیر ارتباطات خودش میدونه و از نیک که مامور مورد اعتماد و محبوبشه میخواد که هر دو رو از سر راه برداره.
نیک در این میان بین دوراهی اطاعت از دکتر که یک جورایی براش مثل یک پدر شده و عشقی که به ماری داره قرار گرفته . همونطور که توی آهنگ قبل هم مطرح شد تنها نقطه مثبت زندگی نیکی ارتباطش با ماریه.

بعد از اینکه نیکی ماری رو پیدا میکنه و با اون صحبت میکنه براش مشخص میشه که قابلیت کشتن ماری رو نداره . اما ماری از اون میخواد که اون رو بکشه

Mary:
I've no more want of any faith
Bind my arm and feed my mind
The only peace I've ever known
I'll close my eyes and you shoot

نیک امتناع میکنه و بعد از اینکه توی کلیسا کشیش رو میکشه در محراب کلیسا با ماری مشغول عشق بازی میشه.
نیک تصمیم میگیره که بعد از کشیش خود دکتر رو هم بکشه و با گفتن این جملات ماری رو ترک میکنه:

No time to rest yet
We've got to stop his game
Before madness has the final laugh
Too much bloodshed
We're being used and fed
Like rats in experiments
No final outcome here
Only pain and fear
It's followed us both all our lives
There's one thing left to see
Will it be him or me?
There's one more candle left to light

از نظر موسیقی این آهنگ یکی از بهترین ترک های آلبوم به حساب میاد. تلفیق گروه کر که فرمی از یک موسیقی کلاسیک رو درکنار موسیقی راک گروه اجرا میکنن. متن قوی و پایان جالب این ترک که با صدای بارونی که بیرون کلیسا به زمین میریزه و نمایانگر حرکت نیک از کلیسا برای پیدا کردن Dr.X هست واقعا جالب از آب دراومده.

The Needle Lies

Nikki: "I've had enough and I WANT OUT!"
Dr. X: "You can't walk away now."
ترک بعد با این جملات شروع میشه. این آهنگ آهنگ نسبتا سریعتر و Straight-forward تری به نسبت ترک قبل به حساب میاد. میشه این آهنگ رو یه نمونه مناسب Heavy Metal‌ به حساب آورد. نیک که برای خاموش کردن آخرین شعله و کشتن دکتر حرکت کرده بود متوجه میشه که تا زمانی که اعتیادش وجود داره اسیر اونه و نمیتونه از پسش بربیاد. با فهمیدن این حقیقته که نیک تصمیم میگیره پیش ماری برگرده و با اون صحبت کنه.

Electric Requiem

Nikki: "Anybody home? Mary?"

Even in death
You still look sad
Don't leave me
Don't leave me...here
I want what you feel, believe me
Turn the current on

نیک به کلیسا برمیگرده ولی اونجا با جنازه ماری در کلیسا روبرو میشه! این آهنگ یه جور Interlude‌بین دو آهنگ به حساب میاد و ترک طولانیی نیست.

Breaking The Silence

این آهنگ هم متن خوبی داره. نیک بعد از مواجه شدن با جسد ماری به خیابونهای سرد و تاریک پناه میبره. هرچند که صداهایی در ذهنش اون رو درمورد مرگ ماری گناهکار میدونه.
کل متن آهنگ به نوعی بیانگر کلنجار رفتن نیک با خودش برای پر کردن جای خالی ماریه . هرچند که هرچیزی میبینه اون رو به یاد ماری میندازه.
هارمونی های گیتار خیلی خوبی توی این آهنگ میتونید بشنوید.

I Don't Believe in Love
اما آهنگ بعدی که یکی از Single Hitهای گروهه. این آهنگ با اینکه در قالب یک آهنگ داستانی قرار داره ولی به تنهایی هم موفقیت زیادی داشته و در جداول موسیقی رتبه های خوبی رو از آن خودش کرده. هرچند که متن این آهنگ در ارتباط با کل آلبومه ولی به تنهایی هم معنا و مفهوم پیدا میکنه و موسیقی خوبش هم مکمل موفقیت اون به شمار میاد

I don't believe in love
I never have, I never will
I don't believe in love
I'll just pretend she never was real
I don't believe in love
I need to forget her face, I see it still
I don't believe in love
It's never worth the pain that you feel

برگشت مجدد نیک به صحنه جنایت تنها نتیجه ای که برای اون داشته بازداشت شدن به دست پلیسه که اون رو به عنوان متهم درجه اول بازداشت میکنن. هرچند که نیک در وضعیتی نیست که بتونه قتل رو کتمان کنه و با اینکه جنایت کار اون نبوده و مقتول به نوعی معشوقه اش به شمار میومده ولی به علت حضور در صحنه در زمان نامناسب حضور پلیس بازداشت میشه.
نکته جالب اینه که با اینکه نیک خودش رو در ابتدای آلبوم Death angel معرفی میکنه و عامل مرگ خیلیها بوده ولی برای قتلی بازداشت میشه که هیچ دستی توش نداشته. هرچند که پلیس اون رو به اون قتلها هم مربوط میدونه که اتفاقا این مورد درسته!

GUITAR DUET: Waiting For 22
این هم یکی دیگه از اون Interludeهای کوتاهه که درواقع نقش یک پل رو بین دو آهنگ بازی میکنه. ملودی گیتارها بسیار ساده ولی فوق العاده اثرگذار و قویه. دقیقا مصداق جمله Sometimes the less is more‌رو در این ترک میشه دید - حداقل به نظر من.

My Empty Room

آهنگ بعد هم آهنگ کوتاهیه که با صدای تیک تاک ساعت شروع میشه. در این آهنگ نیک در اتاق خالیش دراز کشیده و حتی نمیتونه تظاهر به خواب کنه. چون تمام جنایات و اعمالش به یادش میاد.اون در جستجوی دوستیه که در کنارش باشه. در جستجوی علت مرگ ماریه و برای همه این سوالها و درخواستهاش جوابی پیدا نمیکنه.
Empty room today
And here I sit
Chalk outline upon the wall
I remember tracing it
A thousand times, the night she died. Why? [Why?]
There's no sleep today, I can't pretend
When all my dreams are crimes
I can't stand facing them
Now who will come
To wash away my sins
Clean my room, fix my meals
Be my friend?
تکرار لغت Friend ما رو وارد آخرین ترک آلبوم میکنه...فریادی که اون رو دوباره به زمان حال برمیگردونه. جایی که آلبوم شروع شد.صداهای محیط بیمارستان رو دوباره میشنویم...

Eyes of a Stranger
ملودیهای این آهنگ هم به نوعی واریاسونهایی از ملودیهای کل آلبوم و ترکهایی نظیر I Dont believe in love‌هستن که نمونه کاری استانداردی در آلبومهای داستانی به شمار میاد. تکرار تمها و موتیفهای مختلف.

Is this all that's left
Of my life before me
Straight jacket memories, sedative highs
No happy ending like they've always promised
There's got to be something left for me
And I raise my head and stare
Into the eyes of a stranger
I've always known that the mirror never lies
People always turn away
From the eyes of a stranger
Afraid to know what
Lies behind the stare [Lies behind my stare]

نیک روی تخت دراز کشیده و در اینه ای که کنار دستشه نگاه میکنه و کسی رو میبینه که نمیشناسه. با اینکه که کسی جز خودش نیست.پایان خوشی در انتظار نیکی نیست و اون محکومه که ...

زمان ۶:۰۱ دقیقه اعلام میکنه که تمام آلبوم و خاطرات نیکی در یک دقیقه طی شده . و با شنیدن جمله I remember now‌ مشخص میشه که نیکی محکومه تمام این خاطرات رو هر دقیقه در ذهنش داشته باشه که به نظر من پایان مناسبیه برای این آلبوم.

تا یادم نرفته این رو هم بگم که Operation Mindcrime II هم چند هفته پیش به بازار عرضه شده که هنوز دقیق تو بحرش نرفتم ولی ۱-۲ بار گوش کردن اول که چنگی به دل نزد و به نظر اولی چیز دیگه ایه.
تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Wednesday, April 12, 2006
 



خب قبل از اینکه ادامه پست آلبوم Operation Mindcrime رو ادامه بدم یه پرانتز این وسط باز میکنیم و اختصاص میدیم به یه راهنما. همونطور که بعضی از خواننده های اینجا میدونن من مدتی پیش یه پست در مورد راهنمایی برای خرید امپلی فایر گیتار و معرفی انواع اونها زده بودم که کسانی که مایل هستن میتونن اینجا پیداش کنن. امروز هم یه پست در مورد گیتار الکتریک خریدن میزنم چون احساس میکنم موضوعیه که برای خیلیها به دردبخوره. دوستانی که خودشون استادن و این کاره میتونن اینترنت براوسرشون رو ببندن تا پست بعدی!

راهنمای خرید گیتار الکتریک برای کسانی که از گیتار خریدن چیزی نمیدونن:

اولا قبل از هرچیز پیشنهاد میکنم خرید گیتار رو تنهایی انجام ندید. یا با دوستی یا استادتون یا بالاخره کسی که توی این کار واردتره هماهنگ کنید و ازش کمک بگیرید. اما اگه خواستید تنها برید حواستون باشه :

۱- توی خرید گیتار الکتریک در ایران پول حرف اول رو میزنه! اون هم توی بازار محدود ایران که یه جورایی قیمتها کاملا دل بخواهی تعیین میشه! سعی کنید مواردی مثل رنگ گیتار، قیافه خاص گیتار رو اصلا مدنظر قرار ندید . اون هم به چند دلیل. دلیل اول اینکه این موارد بیخود باعث افزایش قیمت ساز میشن و مورد دوم اینکه خیلی سازهای به دردنخور هستن که فقط قیافه جذابی برای بعضی ها دارن که میتونه جذبشون کنه. خلاصه سعی کنید کیفیت ساز مدنظرتون باشه نه ظاهرش. این حرف در زمانی که شما بخواید یه ساز دست دوم بخرید اهمیتش چند برابری پیدا میکنه چون ممکنه یه ساز که ظاهرش یه کم داغون باشه ولی Playability خیلی خوبی داشته باشه رو بتونید با قیمت پایینتری بخرید ولی تحت تاثیر ظاهر نه چندان مناسبش از دستش بدید. پس سعی کنید که اشتباه بزرگیه. سعی کنید ظاهر براتون چندان مهم نباشه.

۲- هیچ وقت تحت تاثیر فروشنده ها قرار نگیرید. همیشه سعی کنید خریدتون از پیش حساب شده باشید و بدونید دنبال چه سازی هستید. منتها این حرف برای یه شخص که از گیتار چیزی نمیدونه یه خورده ابهام آمیزه. اول از همه سعی کنید مشخص کنید از یه گیتار چی میخواید؟ آیا میخواید بلوز بزنید؟ شاید به هوی متال علاقه دارید و یا میخواید Progressive یا کارهای Solo Artist ها رو بزنید. البته با هر گیتاری میشه هر چیزی زد (تقریبا هر چیزی). توجه کنید جمله معروفی رو بعضی ها میگن که گیتار الکتریک یا ریتم گیتاره یا لید گیتار!! این جمله کاملا غلطه. با هر گیتاری هر چیزی میشه زد ولی ولی درهر صورت بعضی گیتارها برای بعضی سبکها مناسب ترن. پس اول سعی کنید مشخص کنید چه استایلی رو بیشتر علاقه دارید و یا اگه استایلهایی که دوست دارید بزنید کاملا پراکنده هستن لااقل سعی کنید مشخص کنید کدوم استایل رو ترجیح میدید. همین نکته کوچیک میتونه خیلی از انتخابهای بیخود رو حذف کنه.

۳- یکی از المانهای مهم توی گیتار چوب اونه. برخلاف تصور عوام که خیال میکنن گیتار الکتریک یک ساز مصنوعیه باید بدونید چوب گیتار الکتریک در حس و حال صدای ساز بسیار تاثیر گذاره. معمولا چوبهایی که در ساخت بدنه گیتار به کار میرن خیلی متنوع نیستن ولی اصلی ترین این چوبها عبارتند از:
Basswood
Mahogany
Alder
Ash
چوبهایی مثل Basswood یا Alder بیشتر مورد علاقه کسانیه که توی کارشون سولو زدن بیشتر مطرحه. چوبهایی نسبتا سبک هستن و تن صدای گیتار رو هم شفاف جلوه میدن. نوازنده های زیادی از این دو دسته چوب در گیتارهاشون استفاده میکنن که برای مثال میشه از Joe Satriani, Steve Vai, John Petrucci, نام برد که از معروفترین استفاده کننده های این دو چوب هستن.

در مقابل چوبهایی مثل Mahogany خیلی خیلی سنگینتر هستن و صدایی هم که ایجاد میکنن صدای توپر تر و Bass ی تریه. معمولا گیتاریستهایی که زیاد ریتم میزنن یا لااقل دلشون میخواد صدای خیلی Round و بیسی داشته باشن این چوب رو ترجیح میدن. گاها چوب Mahogany رو با یه لایه چوب Maple روی بدنه ترکیب میکنن که البته این سازها معمولا خیلی گرونن. مثلا گیبسونهای لس پائول از این قضیه توشون استفاده میشه. اصطلاح Flamed Maple Top‌ رو شاید بعضی دوستان شنیده باشن.

۴- Action :‌ اختلاف فاصله سیم با فرتهای گیتار با این نام خوانده میشه. البته معمولا Action‌یه گیتار نو که شامل Factory setting ساز میشه چندان مناسب نیست و میشه پایینتر اوردش. البته این رو هم بدونید که اکشن زیادی پایین هم چیز خوبی نیست و باعث ایجاد fret buzz , کشتن sustain و موارد ناخوشایند دیگه میشه. اکشن گیتار معمولا از سیمهای بم به زیر باید نزولی تنظیم بشه . محل اندازه گیری اکشن معمولا فرت ۱۲ الی ۱۴ گیتاره و میزان مناسبش میتونه ۲ میلیمتر برای سیمهای بیس و ۱.۵ میلیمتر برای سیمهای پایین گیتار باشه. حتما همه فرتهای گیتار روی همه سیمها رو بزنید حتی اگه چیزی بلد نیستید میتونید تشخیص بدید که صدا به درستی و دقیقی شنیده میشه. در مورد مواردی مانند تنظیم Truss Rod‌و Intonation هم میتونن دخیل بشن که به نظر من درحد این پست نمیگنجه.
شاید بعدا یه پست راجع به این موضوع هم زدیم (:

۵- انتخاب گیتار با پیکاپهای مناسب کار : پیکاپهای گیتار همونطور که باز در یک پست دیگه راجع به اونها صحبت شده در حالت کلی میتونن Humbucker و یا Single Coil باشن. کسانی که مایلن بیشتر در این مورد اطلاعات بگیرن به اینجا مراجعه کنن. خیلی خلاصه این رو بگم که اگه زیاد با دیستورشن کار خواهید کرد بهتره به سمت گیتارهای با پیکاپ Humbucker حرکت کنید. اگه بیشتر تو فاز جز یا بلوز یا راک هستید نوع سینگل مناسبتر و خوش صدا تره.

6- رنگ ! این قسمت اشاره به رنگ آبی و قرمز و سیاه نداره! بلکه به ضخامت لایه رنگ روی گیتار داره. اگه اونقدر پول ندارید که برین طرف گیتارهای درست حسابی و گرون قیمت (بودجه زیر 200) بدونید که گیتارهای ارزون قیمت معمولا چوبهای درست حسابی ندارن و پرداخت خوبی هم نمیشن. به این علت معمولا چندین لایه کت و کلفت روشون رنگ میزنن که این مورد زیاد به چشم نیاد. حواستون باشه که اگه دیدین یه گیتار با قیمت خیلی پایین و یه رنگ خوردگی اساسی داره نگاتون میکنه بدونید زیر این قشر عظیم رنگ یه چوب به درد نخور خوابیده. و این رو هم بدونید که صرف نظر از خوشساختی ساز و راحتی نوازندگی صدای یک ساز شامل میشه از جنس چوب ، مدل پیکاپ و درنهایت امپ. خلاصه حواستون به این مورد هم باشه.

7- در پایان یه نگاه به مارکهایی که الان توی بازار گیتار ایران زیاد پیدا میشن و نظر شخصی من در مورد اونها:

*** مارکهای ارزون قیمت

مواردی مثل Zinn , Aria , Yabo ,Lazer, Hendrix Style این گیتارها معمولا زیر ۲۰۰ تومن هستن و قیمت خیلی بالایی ندارن اما ظاهرشون جدیدا خوب طراحی میشه و حتی مواردی مشابه طرحهای Fender Strat و یا Gibson رو هم میشه توشون دید. به نظر من طرف این چیزها نرید مگر اینکه واقعا مجبور باشید. چون مشتری اول و آخرش خودتون خواهید بود مگه اینکه کسی مثل خودتون از رو ناچاری ازتون بخره!

***‌ یه خورده بهتر ،‌ متوسط

Aria Pro II : جدیدهاش که تعریفی ندارن. اگه قدیمی ژاپنیش رو شانسی پیدا کنید گیتارهای خوبین. در مورد مارک کره ای Samick هم به همین ترتیب. نسبتا قابل قبولن ولی چیز خیلی خوبی هم نیستن. مدلهای پایین و چینی کمپانی BCRich که بیشتر قیافه جذابی دارن .
در همین رده میتونید گیتارهای مدل پایین Ibanez رو ببینید. این کمپانی که قسمت زیادی از بازار ایران رو به خودش اختصاص داره در سه کشور اندونزی، کره و ژاپن گیتار میسازه که مدلهای GIO و مدلهای پایینتر سری RG رو میتونید توی رنج قیمتی متوسط بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ بینیند. توی همین رده گیتارهای Сort رو میتونید ببینید که من زیاد ازشون خوشم نمیاد.

*** خوب :

گیتارهای کره ای Ibanez ، و یا گیتارهای کره ای جکسون که البته خیلی کمتر پیدا میشن.
گیتارهای Fender ساخت مکزیک (و نه امریکا) که البته فکر نکنم زیر قیمت ۶۰۰ باشن درحالیکه ۴۰۰ تومن بیشتر ارزش ندارن و درنهایت مدلهای LTD

*** بسیار خوب :
گیتارهای ژاپنی Ibanez به خصوص مدلهای قدیمی (سالهای 2003 به قبل) و مدلهای Ibanez Prestige
فندرهای امریکا
گیتارهای کمپانی Godin
قیمتهای این گیتارها با قیمتهای امروز بالای ۸۰۰ تومن شده که نسبتا قیمت زیادیه. گیتارهایی هم هستن که بسیار گرونن که به نظر من اونقدرها هم نمیارزن از جمله گیتارهایESP و گیتارهای Signature که امضای نوازنده های معروف رو روی خودشون دارن و با اینکه سازهای خوبی هستن ولی به اون قیمتی که براشون گذاشتن نمیارزن و به نوعی Overpriced هستن.

امیدوارم این پست به دردتون خورده باشه
تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Friday, April 07, 2006
 


خب همانطور که قول داده بودم توی این پست یه مقدار راجع به آلبوم Operation Mindcrime از گروه Queensryche صحبت میکنم. همونطور که خیلی از دوستان ممکنه بدونن (و یه عده هم شاید ندونن!!) این البوم یکی از مشهورترین آلبومهای داستانی یا به عبارتی Concept Album های موسیقی راک و متال به حساب میاد که در اواخر دهه 80 توسط گروه پراگرسیو متال Queensryche نوشته شده.

1- SCENE: 6:00 P.M.
I REMEMBER NOW
داستان آلبوم در کنار موسیقی خیلی خوب این آلبوم باعث شده که یکی از شاهکارهای تاریخ موسیقی راک به وجود بیاد . این آلبوم آلبوم محبوب خیلی از نوازنده ها و راک استارهایی که خودشون غولهایی هستن هم به حساب میاد و به نوعی یه کار کلاسیکه.
آلبوم شامل 15 آهنگه و زمانی حدود 1 ساعت رو دربر میگیره. تم کلی داستان در مورد شخصیتیه به اسم Nikki . این بابا یه آدم کاملا معمولیه که تقریبا نه تنها کوچکترین المانی از یک قهرمان داستان رو نداره بلکه آدم ضعیفی هم به حساب میاد. شروع آلبوم مطابق معمول خیلی از آلبومهای داستانی با صداهای محیط از جمله صدای پیج کردن پزشکان در یک بیمارستان ، صدای تلویزیون و پرستارهاست و نیکی که شخصیت اصلی ماست روی تخت بیمارستانه . داستان با این جملات از جانب نیکی به صورت فلش بک به عقب بر میگرده :
I remember now, I remember how it started.
I can't remember yesterday, I just remember doing
what they told me..told me..told me..told me."

2- anarchy x :
این آهنگ یک کار بدون کلامه که در طول زمانی حدود 1 دقیقه و 30 ثانیه عرضه میشه. شروع آهنگ و فرم درامزها میتونه تا حدودی شما رو به یاد کارهایی نظیر Overture 1928 از گروه Dream Theater بندازه که توی این آهنگ هم شما برای Transition زمانی به صداهای نطق کردن یک فرد و تشویق شنوندگان برخورد میکنید:
Dr. X (background): "Do we have freedom? (NO!)
Do we have equality? (NO!)
This country's changing! (YEAH!)
It is no longer for all of the people! (NO!)
It is for some of the people! (YEAH!!!! General pandemonium)"

3- Revolution Calling
اما اهنگ سوم که بدون وقفه از ترک دو واردش میشیم. این آهنگ نیکی رو به ما بیشتر معرفی میکنه. نیکی آدمیه عصبی ، معتاد به مخدرها ، و آدمی که به هیچ چیزی اعتماد نداره. به نوعی این آهنگ در کنار معرفی نیک ، محیط جامعه رو به شنونده معرفی میکنه. با جملاتی نظیر اینکه "زمانی عادت داشتم به اخبار مدیا توجه کنم و فکر کنم که تنها حقیقته که میگن" و یا صحبت درمورد برنامه های کشیشهای مسیحی که در تلویزیون پول جمع میکنن و خودشون توی خونه های بزرگ زندگی میکنن . سکس یه کالای تجاریه نه یه کار از روی احساس و در کل به نوعی جامعه ای که در این آهنگ ترسیم میشه دقیقا مشابه جامعه فعلی ماست که خیلی عریان و رک نمایش داده میشه.
از نظر موسیقیایی این ترک کلیه مشخصات یه آهنگ heavy دهه 80ی رو داراست. Chorus های آهنگ با صداهای زیر و High Pitched خواننده گروه S. Tate خونده میشه و ریتمها و سولوهای گیتار کاملا قابل قبولن . میکس بیس در کل آلبوم بسیار بالاست و شنیدن بیس برای شنونده عادی هم چندان مشکل نیست.

Everyone's using everybody, making the sale
I used to think
That only America's way, way was right
But now the holy dollar rules everybody's lives
Gotta make a million doesn't matter who dies
Revolution calling
Revolution calling
Revolution calling you

در چنین شرایطیه که نیکی با شخصی به اسم Dr X آشنا میشه.

4- Operation : Mindcrime
اما در این آهنگ بیشتر با Dr X آشنا میشیم.Dr X یه لیدر و رهبر انقلابیه که مجموعه ای از افراد ، جاسوسها ، فواحش و دیگر افراد براش کار میکنن . دستورات اون رو اجرا میکنن و به نوعی هرکسی که پیش روی اون قرار بگیره رو خیلی راحت از صحنه روزگار محو میکنن. دکتر ، نیکی رو هم به جمع خودش دعوت میکنه و از ضعف اون که علاقه به مواد مخدره استفاده کرده و با هیپنوتیزم کردن اون شرایطی رو ایجاد میکنه که اون هم مثل سایر طرفداران دکتر زمانی که جمله Operation Mindcrime رو از پای تلفن یا به طریق دیگه ای بشنوه آماده کشتن کسی خواهد بود که بهش دستور داده بشه.
Operation : Mindcrime
We're an underground revolution
Working overtime
Operation : Mindcrime
There's a job for you in
The system boy, with nothing to sign

5- Speak :
این آهنگ یکی از آهنگهای خیلی خوبه این آلبومه. یک Intro خیلی خوب و ملودیک و ریفهای خوب و خوندن مناسب Tate این آهنگ رو تبدیل به یکی از آهنگهای خوب این آلبوم کرده . در این آهنگ با نیکی مواجه هستیم که مدتی از کارش به عنوان یک قاتل حرفه ای زیر نظر Dr X گذشته و حالا خیلی احساس غرور میکنه و کاملا از خودش راضیه. در طی آهنگ خودش رو با کلماتی نظیر مسیح جدید یا New Messiah یا فرشته مرگ - Death Angel خطاب میکنه و معتقده با فشار ماشه تفنگ هرکاری میشه کرد. این صفات مذهبی در طول آلبوم نقش بیشتری هم بازی خواهند کرد

"Hey, hey, listen to me!"
They've given me a mission
I don't really know the game yet
I'm bent on submission
Religion is to blame
I'm the new messiah
Death Angel with a gun
Dangerous in my silence
Deadly to my cause

در پایان این 5 ترک قالب اصلی محیط و شخصیت نیکی به شنونده کاملا معرفی شده و داستان وارد مرحله جدید میشه :


6- Spreading the Disease
در این آهنگ هم با یک شخصیت جدید آشنا میشیم : ماری ، ماری دختریه که بچه خیابون بوده و توی خیابونها بزرگ شده . سالها مورد تجاوز جنسی توسط پدرش قرار گرفته و درنهایت به خیابونها پناه برده. بعد تبدیل به یه فاحشه شده چون کار دیگه ای بلد نبوده! در زندگی ماری هر مردی وارد شده . از پدر گرفته تا دوست و فامیل و هرکس دیگه ای تنها به قصد استفاده از تن اون بوده و نه چیز دیگه ایه. به این علته که اون به هیچ کس اعتمادی نداره.

پدر ویلیام کشیشیه که اون رو از خیابونها جمع میکنه تا به نوعی اون رو "نجات " بده . اما درنهایت اون هم مثل سایر مردان از اون سو استفاده میکنه و به نوعی هر هفته اون رو همچون قربانیی در محراب کلیسا مورد تجاوز قرار میده.

Father William saved her from the streets
She drank the lifeblood from the saviour's feet
She's Sister Mary now, eyes as cold as ice
He takes her once a week
On the altar like a sacrifice
Spreading the disease
Everybody needs
But no one wants to see

در چنین شرایطیه که نیکی با ماری آشنا میشه.معلوم میشه که پدر ویلیام هم از دوستان Doctor X هست و دکتر به عنوان پاداش به نیکی ، ماری رو به اون هدیه میکنه!!
در جملات بعدی آهنگ باز هم نگاه انتقادی گروه به وضعیت جامعه دیده میشه :

Religion and sex are powerplays
Manipulate the people for the money they pay
Selling skin, selling God
The numbers look the same on their credit cards
Politicians say no to drugs
While we pay for wars in South America
Fighting fire with empty words
While the banks get fat
And the poor stay poor
And the rich get rich
And the cops get paid
To look away
As the one percent rules America

آهنگ با کم شدن صدا و به اصطلاح Fade Out به پایان میرسه که در طی این کم شدن صدا میتونید تکرار پشت سر هم لغت s ex رو بشنوید که به عنوان یک پل شنونده رو وارد آهنگ بعدی میکنه.

7- The Mission :
صدای تلویزیون ، صدای پر کردن اسلحه و صدای موعظه شروع کننده این آهنگ هستن که برخلاف دو track قبلی با گیتار آکوستیک 12 سیم و با تمی آروم شروع میشه.
کم کم نیکی از کارهاش احساس گناه میکنه و تمام زندگیش در آدم کشی خلاصه شده.
تنها چیزی که نیکی رو به نوعی به حس "انسان" بودن نزدیک نگه میداره رابطه جنسیه که با ماری داره. تنها چیزیه که باعث میشه هنوز حس کنه احساسی هم داره. چیزی که اون نمیدونه اینه که ناخودآگاه به ماری علاقه مند شده و ماری هم به اون بی توجه نیست. هرچند که کماکان کارش رو در قبال اون وظیفه میدونه . درشروع این آهنگ هم با صدای تلویزیون و موعظه های پدر ویلیام در تلویزیون مواجهیم که میتونه باز کنایه ای باشه به کشیش های دوروئی که پول گدایی میکنن و در پس پرده زندگهای آنچنانی دارن. نیک با شلیک به تلویزیون صداش رو قطع میکنه و در میان اتاقی تاریک با شمعهای روشن باز به عمق افسردگیش پناه میبره...
I look around my room is filled with candles
Each one a story but they end the same
I'll hide away in here the law will never find me
The walls will tell the story of my pain
Waiting for days longer
Till sister comes to wash my sins away
She is the lady who can ease my sorrow
She sets the pace for my delivery of pain
They'll say my mission saved the world
And I stood proud

خب نصف دیگه آلبوم رو هم توی پست بعدی ادامه میدیم
تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin