About Mono!
Friends
 
Reviews/Useful For Guitarists
Archive

  Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

 

 

 

Sunday, July 25, 2004
 
ادامه از پست قبل :
5.Fatal Tragedy :این آهنگ یکی از معروفترین و سنگینترین آهنگهای گروه به حساب میاد. در طی این آهنگ مجددا نیکولاس به نزد هیپنوتراپیست مراجعه کرده و برای اون در مورد ملاقاتی که با یک پیرمرد داشته و اون در مورد مرگ ویکتوریا صحبت کرده توضیح میده :

"Lad did you know a girl was murdered here?"
"This fatal tragedy was talked about for years"
Victoria`s gone foreverOnly memories remain
She passed awayShe was so young



آهنگ نقاط اوج و فرود زیادی داره . همچنین تقریبا از نیمه آهنگ به بعد کار کاملا بدون کلام میشه و سولوهای طولانی بین Jordan Rudess و John Petrucci پاسکاری میشه که John Myung هم با بیس لاینهای عجیب و غریب همیشگیش (به خصوص انتهای کار) اونها رو همراهی میکنه . در پایان که نیکولاس در مورد مرگ ویکتوریا (به عبارتی مرگ روح خودش در حیات قبلیش در کالبد ویکتوریا) که از پیرمرد شنیده بود توضیح میده آهنگ با این جملات هیپنوتراپیست که از نیکولاس میخواد که در مورد چگونگی مرگ خودش در حیات قبلی و در کالبد ویکتوریا صحبت کنه به پایان میرسه :

Now it`s time to see how you died.
Remember that death is not the end butonly a transition

6. Beyond This Life یکی دیگه از کارهای  طولانی و سنگین این آلبوم. باز در  این آهنگ با Flashback به گذشته روبرو هستیم و پخش شدن خبر کشته شدن ویکتوریا در جراید که به یک سوقصد و خودکشی رمانتیک شبیه بوده . این آهنگ چه از نظر اطلاعاتی که به شنونده داستان میده و هم از نظر نوازندگی جزو بهترین کارهای این آلبومه که البته از نظر زمانی هم آهنگ طولانیی هست و بالای 11 دقیقه زمان داره

Headline:
"Murder, young girl killed
Desperate shooting at Echoe`s hill
Dreadful ending, killer died
Evidently suicide"

شاهدی در صحنه قتل بوده و اعلام میکنه که مرد همراه ویکتوریا ابتدا اون رو به این علت که به اون توجهی نداشته کشته و بعد هم خودکشی کرده و جنازه هر دو در کنار هم افتاده . هرچند که درکنار اجساد چاقو هم پیدا شده و مشخص نیست که آیا ویکتوریا و مرد قاتل که جولیان نام داشته کشمکش داشتن یا نه :

Had a violent struggle taken place?
There was every sign that lead there
Witness found a switchblade on the ground
Was the victim unaware?
They continued to investigate
They found a note in the killer`s pocket
It could have been a suicide letter
Maybe he had lost her love

در نهایت نامه ای در جیب مرد کشته شده یا همون جولیان پیدا میکنن که این گمان رو که اون با انگیزه عشق ویکتوریا رو کشته و بعد خودکشی کرده رو قویتر میکنه :

I feel there`s only one thing left to do
I`d sooner take my life away
than live without losing you



7. Through Her Eyesهفتمین آهنگ آلبوم باز برخلاف دو آهنگ قبلی یک آهنگ آرومه . پیانو ، گیتار آکوستیک ، Fretless Bass با صدای منحصربفرد خودش و ملودی ساده و واقعا زیبایی که با گیتار الکتریک زده شده این آهنگ رو واقعا زیبا کرده . این آهنگ به نوعی مرثیه سرایی نیکولاس بعد از آگاهی پیدا کردن از سرنوشت ویکتوریا در کنار گور او به حساب میاد.سرنوشتی که به نوعی به زندگی خود اون هم مربوط بوده .

Just beyond the churchyard gates
Where the grass is overgrown
I saw her writing on her stone
I felt like I would suffocate
Inloving memory of our childSo innocent, eyes open wide
I felt so empty as I cried
Like part of me had died

8. Home : یکی دیگه از Track های طولانی آلبوم با بالای 11 دقیقه زمان که برخلاف آهنگهای قبلی که در کوک استاندارد زده شدن در کوک Dropped D اجرا شده و ریفهای سنگین و تا حدودی شرقی هم داره . صدای سیتارگونه کیبرد جوردن رادس و سولوی گیتار و بعضی ملودیها که در Lydian Mode اجرا شدن حس و حالی شرقی به این کار دادن. در ابتدای آهنگ با صحبتهای جولیان طرف هستیم که از عشق و علاقه اش به خوشگذرانی و شهوترانی صحبت میکنه ، و بعد داستان از زبان برادرش ادوارد (Miracle) ادامه پیدا میکنه که ویکتوریا که معشوقه جولیان بوده به ادوارد (که برادر جولیانه) مراجعه میکنه و با اون صحبت میکنه
I remember the first time she came to me
Poured her soul out all night and cried
I remember I was told there`s a new love that`s born
For each one that has died
به نوعی ادوارد ، ویکتوریا رو از دوست داشتن جولیان منصرف میکنه و اون رو برای خودش تصاحب میکنه :
Her ecstasy - means so much to me
Even decieving my own blood
Victoria watches and thoughtfully smiles
She`s taking me to my home
Help - he`s my brother, but I love her
I can`t keep away from her touch
Deception, dishonor
It`s calling me back to my home

قسمت Instrumental میانی آهنگ هم به خوبی !;) بیان کننده خیانت ادوارد به برادرش جولیان و هم بستر شدنش با ویکتوریا اشاره داره. در پایان آهنگ مجددا به زمان حال برمیگردیم و این بار نیکولاس متوجه میشه که داره حقایق جدیدی در مورد زندگی ویکتوریا (که به نوعی زندگی قبلی خودشه) میفهمه :

Her story - it holds the key
Unlocking dreams from my memory
Solving this mysteryIs everything that is a part of me...

تا بعد و قسمت آخر




مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Friday, July 23, 2004
 




Dream Theater - Metropolis Part II : Scenes From a Memory

مدتی بود دلم میخواست در مورد  این آلبوم بنویسم ، آلبومی که به نوعی برای من بهترین Concept Album یا آلبوم داستانی به حساب میاد. هرچند که مدت کمتری نسبت به آلبومهای دیگه ای مثل Pink Floyd - The Wall یا Wasp - Crimson Idol که شدیدا مورد علاقه ام هستن و سالها شنیدمشون گوش کردمش ولی خیلی سریع درصدر علاقه هام قرار گرفت . به شخصه این آلبوم رو نقطه اوج و Peek کاری گروهی Dream Theater میدونم که فکر نمیکنم حتی خودشون هم بتونن چنین شاهکاری رو تکرار کنن ، این آلبوم در سال 1999 و در استودیوی Beartrax در نیویورک ضبط شده که اگه فیلمهایی که از زمان تهیه این آلبوم توی بعضی سایتها  پیدا میشه رو دیده باشید میدونید که جای ردیف و دنجی بوده . البته پشت جلد آلبوم هم عکس این استودیو که این گروه از سال 1991 توی اون آلبوم ضبط کرده و به قول Mike Portnoy خونه دوم اعضای گروه به حساب میاد هم دیده میشه که علاقه اونها رو به این محل نشون میده.این آلبوم از 12 Track تشکیل شده که بیان کننده داستان هستند . البته نحوه قرارگیری آهنگها از نظر زمانی به صورت خطی نیست . و در طول آلبوم و حتی در طول آهنگها هم مدام با Flashback و Flash Forward های مختلف روبرو هستیم که برای شنونده ای که برای بار اول یا دوم این آلبوم رو گوش کنه  داستان رو کاملا گنگ و گیج کننده میکنه . همینطور داستان این آلبوم برخلاف خیلی دیگه از آلبومهای Concept و داستانی حول محور یک شخصیت نیست و پنج شخصیت به شرح زیر توش حضور دارن :
Nicholas
Victoria Page
Edward Baynes با نام مستعار Miracle
Julian Baynes با نام مستعار Sleepe
rکه همونطور که مشخصه این دو نفر برادر هستن.
Hypnotherapist
چون دلم میخواد خیلی دقیق و به قولی موشکافانه این کار رو بررسی کنم برای همین 12 آهنگ رو در 3 پست که هرکدوم شامل 4 آهنگ باشن Review میکنم که هم خیلی خیلی حجیم نشه و هم اینکه هیجان انگیزناک !!! تر شه هم اینکه ملت بخونن! P:

1- Regression
Opener Track یا اولین آهنگ داستان با صدای تیک تیک ساعت و صدای ملایم یک متخصص هیپنوتیزم شروع میشه ...





"Close your eyes and begin to relax. Take a deep breath, and let it outslowly. Concentrate on your breathing. With each breath you become morerelaxed. Imagine a brilliant white light above you, focusing on this light asit flows through your body. Allow yourself to drift off as you fall deeper anddeeper into a more relaxed state of mind. Now as I count backward from ten toone, you will fill more peaceful, and calm. Ten. Nine. Eight. Seven. Six. Youwill enter a safe place where nothing can harm you. Five. Four. Three. Two. Ifat any time you need to came back, all you must do is open your eyes. One."

که از آغاز شمارش معکوس گیتار آکوستیک John Petrucci با Fade in شدن صداش کم کم به گوش میرسه و با رسیدن به شماره یک به اوج میرسه . از اینجا شخصیت راوی داستان که نیکولاس نام  داره شروع به بیان کردن زندگی خودش میکنه که با کمک هیپنوتیزم به گذشته برگشته و دختری به اسم ویکتوریا رو که در رویاهاش میدیده رو در کنار خودش میبینه

And as I draw near...
The scene becomes clear
Like watching my life on a screen
Hello Victoria so glad to see you
My friend

2- Overture 1928
دومین کار آلبوم و اولین آهنگ بدون کلام یا Instrumental که مجددا با Fade in مارش زدنهای Mike Portnoy روی Snare drum و ریتمهای خفه و دیستورت شده جان پتروچی شروع میشه. بیس لاینهای فوق العاده John Myung و دو سولوی زیبا از جان پتروچی که به نظر من اولیش یکی از زیباترین سولوهاییه که شنیدم این کار رو واقعا شنیدنی کردن . این Track به نوعی پلی بین زمان حال اولین آهنگ و بازگشت به گذشته ایه که نیکولاس طی میکنه تا کشف کنه که ویکتوریا کیه و در زندگی اون چه نقشی داره ... مثل خیلی از آلبومهای داستانی دیگه با رسیدن به گذشته (سال 1928) این ترک بدون وقفه وارد آهنگ بعدی میشه





3- Strange Deja Vuاز این آهنگ فرم بیانی حالت دیالوگ وار پیدا میکنه . ابتدا نیکولاس به هیپنوتراپش در مورد مکانی که الان در اون قرار داره توضیح میده و این حس که هر شب این مکان رو میبینه و زندگی دیگری رو تجربه میکنه
Every time I close my eyes
There`s another vivid surprise
Another whole life waiting
Chapters unfinished, fading

همونطور که وارد این مکان آشنا میشه در نهایت رودرروی دختری قرار میگیره که چهره اون هم براش آشناست . و این بار اون رو مخاطب قرار میده :

There`s room at the top of the stairs
Every night I`m drawn up there
There`s a girl in the mirror
Her face is getting clearer
Young child won`t you tell me why I`m here?

In her eyes -I sense a story never told
Behinde the disguise - There`s something tearing
At her soul

و پاسخی که دریافت میکنه این بار از طرف ویکتوریاست .

I just can`t help myself
I`m feeling like I`m going out of my head
Tears my heart into two
I`m not the one the sleeper thought he knew

شباهت جملات بیان شده در این آلبوم از طرف شخصیت های مختلف خیلی زیاده که در عین حال کار رو بسیار زیبا میکنه . چون هرکدوم مفهوم خاص خودشون رو مدنظر دارن که هرچی آلبوم جلوتر میره این مفاهیم و منظورها بیشتر و بیشتر مشخص میشه .از میانه آهنگ فرم ریفها و ریتم تغییر میکنه و تمپوی آهنگ هم بالاتر میره که این موضوع همزمان با زمانیه که نیکولاس از هیپنوتیزم خارج میشه و این بار در دنیای واقعی صحبت میکنه :

I just can`t help myself
I`m feeling like I`m going out of my head
Tears my soul into two
I`m not the one I thought I always knew


4- Through My Wordsآهنگ با یه آکورد G5 کاملا دیستورت شده تموم میشه و وارد چهارمین Track میشه که این آهنگ به تنهایی و با یک پیانو اجرا میشه.این حس بالا و پایین بردن شنونده که بعضی کارها تنها با یک ساز و خیلی کوتاه اجرا میشن کاملا مشابه آلبوم The Wall به نظر میاد و با توجه به اینکه The Wall و The Final Cut جزو Inspiration های ساخت این آلبوم بودن موضوع زیاد عجیبی نیست . چهارمین آهنگ که یک  ترک کوتاه و زیر 2 دقیقه زمان داره با پیانوی Jordan Rudess و صدای James LaBrie اجرا میشه و در اون نیکولاس در عالم واقع متوجه ارتباطی که بین خودش و ویکتوریایی که در عالم رویا میبینه میشه و میفهمه که هرچه ویکتوریا دیده و شنیده در ذهن خود داره . هرچه از ویکتوریا به جای مونده در او به ارث برده شده و درنهایت اینکه با ویکتوریا یک ابدیت و روح مشترک دارن . خلاصه تئوری تناسخ (که اتفاقا من شدیدا بهش معتقدم)  در پایان این کار به شنونده القا میشه

All your eyes have ever seen
All you`ve ever heard
Is etched upon my memory
I spoken through my words
All that I take with meIs all you`ve left behind
We`re sharing one eternityLiving in two minds
Linked by an endless threadImpossible to break
ادامه دارد
تا بعد...

راستی اگه یه همچین جایی بودین چی کار میکردین ؟؟ خداییش ته مکانه ها
دوباره راستی . به پستهای قدیمی لینک دادم این بغل . کسی دلش خواست بره بخونه
تا بعد...






مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Wednesday, July 21, 2004
 
آپدیت این دفعه رو به دو قسمت تقسیم میکنم . توی قسمت اول خلاصه ای از مصاحبه سایت Guitar9 با Rusty Cooley یکی از نوازنده های تکنیکی و خوب گیتار الکتریک و قسمت دوم هم نگاهی به آلبومهای Liquid Tension Experiment 1 & 2
-------------
Rusty Cooley یکی دیگه از گیتاریستهای قوی دنیا به حساب میاد که هرکسی نمیشناستش . به نوعی مثل افراد دیگه ای نظیر Ron Thal یا Marcel Coenen یا Theodor Ziras ولی کمی معروفتر ((: مصاحبه ای که به صورت خلاصه شده براتون مینویسم با سالت Gutar9.com انجام شده و بعضی سوالهای جالبترش رو اینجا مینویسم:
Guitar9.com : چه چیزی باعث شد تا تو به سمت نوازندگی گیتار کشیده بشی؟
Rusty Cooley : خب همه چیز از کلاس هشتم شروع شد.اون موقعها تازه شروع کردیم با راکت تنیس و همراه با آهنگهای Ted Nugent ادای گیتار زدن رو دربیاریم ! تازه بعد از این هم در ابتدا من میخواستم خواننده  بشم ! قبل از این مورد هم اصلا علاقه ای به موسیقی نداشتم !! یادمه اون موقع عاشق موتور سواری بودم!
G9 : هرکسی به نوازندگی تو گوش بده میتونه به راحتی قدرت و سطح تکنیک تو رو درک کنه . چطوری به این حد از نوازندگی رسیدی؟
RC : به محض اینکه گیتار به دستم گرفتم فهمیدم که زندگیم رو در همین راه خواهم گذاشت . حتی والدینم هم متعجب شده بودن . من خودم رو تو اتاق حبس میکردم و روزانه 4 تا 8 ساعت تمرین میکردم ! خیلی از دوستام رو از  دست دادم چون به جز تمرین فرصت کار دیگه ای رو نداشتم !
G9 : در ضبط آلبوم سولوت از چه Equipment هایی استفاده کردی؟
RC : گیتار جکسون 7 سیم Custom ی که دارم - Pre-amp مورد استفاده من یه فندر قدیمی M-80 بوده . به همراه یه Rocktron Austin Gold Overdrive و یه پدال واه Vox . همچنین یه کابینت 4x12 مارشال . تمام آلبوم با همینا ضبط شده !
G9 : موسیقی تو به نوعی به هارد راک و هوی متال نزدیکه . به چه نوازنده ها یا گروههایی علاقه داری؟
RC : افرادی مثل Dimebag Darrell - Zakk Wylde و جدیدا هم گروههایی مثل Arch Enemy و Nevermore
G9 : نظرت راجع به مجلات گیتار داخلی (امریکا) چیه ؟
RC : خب به نظر خوب نمیان . گاهی موارد کوچک جالبی دیده میشه ولی باید بهت بگم مجله های انگلیسی خیلی بهترن ! اینجا هم باید اینطور باشه نه اینکه به گیتاریستهای تنبلی پرداخته بشه که فقط بلدن چند تا پاورکرد اجرا کنن !
G9 : آخرین سوال ، اگه میتونستی یه پروژه با یه گیتاریست معروف کار کنی دوست داشتی با کی اینکار رو انجام  بدی؟
RC : سوال سختیه...خوب با Malmsteen که نمیشه کارکرد ! (لابد این هم میدونه یارو چه اخلاق گندی داره(((: ) فکر کنم Shawn Lane یا Jason Becker (این بیچاره هم که ناکار شده !)
___________________
اما در مورد Liquid Tension  Experiment. این گروه یکی از Side Projectهای مایک پورتنوی درامر دریم تیاتره که در بعد از اینکه گیتاریست مناسبی پیدا نکرد مجبور شد دوست و همگروه قدیمی خودش John Petrucci رو هم به این پروژه دعوت کنه . به عنوان نوازنده بیس هم Tony levine به گروه اومد که سابقه همکاری با غولهایی نظیر Pink Floyd رو داشته و همونطور که خود Portnoy هم بارها گفته همکاری با اون افتخاری بوده! به عنوان نوازنده کیبرد هم Jordan Rudess به این گروه اومد که این همکاری چند سال بعد و در سال 99 منجر به اضافه شدن Rudess به خود گروه Dream Theater  شد و جای کیبردیستهای قبلی این گروه Kevin Moore و Derek Sherinan رو گرفت. به هرحال گروه Liquid Tension Experiment دو آلبوم با نام 1 و 2 !! عرضه کرد و بعد هم کار خودش رو خاتمه داد . هردوی این آلبومها به صورت بدون کلام و Instrumental هستن. فرم اصلی کارها بیشتر به Progressive Metal میخوره و همونطور که خودتون انتظارش رو دارین با وجود این 4 تا موجود دیوونه شنوای مقدار منتابهی!! Improvise هم خواهید بود . البته در کنار آهنگهای طولانی این البوم کارهای سریع و سنگینی نظیر Paradigm Shift و Acid Rain هم در این آلبوم وجود دارن که نسبت به کارهای طولانی دیگه آلبوم قابل هضمتر هستن . از نظر نوازندگی من معتقدم کارها حتی از کارهای گروه Dream Theater هم سنگینتر و خفنتره . البته تا اونجا که میدونم تور جدیی برای این آلبومها برگذار نشده.در مورد اسم این پروژه هم جالبه بدونید این اسم پیشنهاد همسر جان پتروچی بوده! گوش کردن این دو آلبوم به دوستداران موسیقی پراگرسیو پیشنهاد میشود ;)
تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Monday, July 05, 2004
 
Steve Vai ضبط آلبومش رو داره کم کم تموم میکنه . آلبوم جدیدش Right Illusions نام داره و پاییز 2004 عرضه میشه . توی سایت رسمیش www.vai.com یه ویدئوی کوچولو ازش هست که داره واسه آلبوم جدید سولو میزنه .

Malmsteen که غیر از خدا گیتار زدنش ، رک بودنش هم خیلی معروفه (البته این رک بودنش گاهی زیادی کار دستش میده) بعد از اون سوتی که پارسال توی هواپیما داد و با یک زن مسافر دعواش شد چون زنه تصادفا یه مقدار آب روش ریخته بوده امسال هم در مصاحبه با یه مجله فرانسوی در یک Blind Test ( تستی که توش آهنگ گوش میکنه بدون اینکه بدونه آهنگ مال کیه و بعد نظر میده) شرکت کرده و حرفهای جالبی زده و حسابی همه رو شسته گذاشته کنار . از نظر ایشون کار Joe Satriani بسیار آماتور و ابتدایی - کار Slayer مزخرف و بقیه رو هم به همین ترتیب جارو کرده ! فقط یه مقدار از استیو وای تعریف کرده فقط به اون هم گیر داده که چرا این بابا از Ibanez و پیکاپهای Humbucker استفاده میکنه ! انگار چون خودش فندر بازه همه باید مثل خودش باشن!!! Idiot ! ((:

تور اروپایی G3 هم به جای مالمستین با گیتاریست گروه قدیمی King Crimson انجام شد و به نظر کسانی که رفتن خیلی مسخره بوده ! چون یارو نشسته Backstage گیتار زده اون هم روی صندلی !! ((: روی Stage هم نیومده ... خلاصه Satch و Vai با همدیگه رو سن بودن و این بابا هم از پشت همراهی میکرده . اکثرا حال نکردن . چه با این قضیه پشت صحنه بودن یارو و چه با آهنگهاش !

تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin