About Mono!
Friends
 
Reviews/Useful For Guitarists
Archive

  Balatarin

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

 

 

 

Sunday, April 25, 2004
 
سلام و درود به بر و بچس موزیک باز - guys and gals !
این چند روزه از برکت آب و هوای مساعد و فوق العاده مملکت امام زمان بدجور مریض شده بودیم و کم کم داشتیم به فکر سفر به سرای باقی میفتادیم !! که حضرت حق گفت بمون همونجا بیشتر دهنت سرویسه . این ور بیای که چی؟ ذاتا این ور هم خبری نیست!!((: به هرحال بهتر که شدیم از فکر و خیال سفر به سرای باقی به فکر و خیال به روز کردن وبلاگ افتادیم . برای این دفعه هم سوژه مناسبتر از یه گیتاریست قدیمی و صاحب سبک به نام مارک نافلر پیدا نکردیم.

مارک نافلر گیتاریست اسکاتلندی (متولد گلاسکو) و 54 ساله (متولد سال 1949) بیشترین معروفیت خودش رو به خاطر تاسیس گروه Dire Straits داره.هرچند که درحال حاضر از این گروه جدا شده و کارش رو به عنوان یه Solo Artist ادامه میده. مارک قبل از اینکه گروه Dire Straits رو تشکیل بده کارش رو به عنوان یک روزنامه نگار و معلم آغاز کرد. در سال 1978 و بعد از تشکیل گروه اولین آلبوم گروه با همون اسم Dire Straits به بازار مطرح شد. آلبومی که آهنگ Sultans of Swing رو درخود داشت و این آهنگ به تنهایی راه شهرت و معروفیت رو برای گروه باز کرد. در سال 1979 دومین آلبوم Dire Straits با نام Comunique به بازار اومد.در فاصله این آلبوم تا سال 1985 چند کار دیگه از گروه انتشار پیدا کرد و از هرکدوم از این آلبومها هم چند تا Single Hit دراومد اما در سال 85 مارک نافلر و گروهش آلبوم Brothers in Arms رو به بازار دادن که تا الان بیش از 30 میلیون نسخه ازش به فروش رفته و جزو پرفروشترین آلبومهای تاریخ موسیقی راک به حساب میاد.مارک نافلر در طی این سالها در کارهای دیگه ای هم شرکت داشته که از جمله اون نوازندگی و تهیه کنندگی یکی از کارهای Bob Dylan (slow train comin رو میشه نام برد.درکل مارک نافلر Side Project های خیلی زیادی داشته . از فیل لینات مرحوم گروه Thin Lizzy تا Tina Turner با همه یه جوری همکاری داشته.در سال 88 نافلر و Dire Straits در کنسرتی به افتخار هفتادمین سال تولد نلسون ماندلا شرکت کردن.همینطور آلبوم Knewborth Concert در سال 90 عرضه شد و بالاخره در سال 91 آخرین آلبوم استودیویی گروه Dire Straits با مارک نافلر به اسم on every street انتشار پیدا کرد.
سال 1995 فعالیت تکی و Solo مارک نافلر به طور رسمی اعلام شد و دو آلبوم Golden Heart و Sailing to Philadelphia رو عرضه کرد که این دومی حدود 3.5 میلیون فروش داده. نافلر در طی این مدت برای چندین فیلم هم آهنگ سازی کرده و آخرین آلبوم خودش رو هم با اسم The Ragpickers Dream در سال 2002 عرضه کرده.

از نظر فرم نوازندگی به نظر من نافلر به عنوان گیتاریستی که بهش لقب Sultan of Swing رو هم دادن گیتاریستیه با لهجه نوازندگی منحصر به فرد. شاید از نظر تکنیکال فرم کاریش چیز سنگین و وحشتناکی نباشه ولی فرم نگارش سولوهاش ، و اینکه در گیتار زدن از پیک (مضراب) هم استفاده نمیکنه و با انگشتهاش گیتار الکتریک میزنه فرم خاصی به لهجه نوازندگیش دادن که واقعا جالب و متفاوته. مارک نافلر قدیما بیشتر از گیتارهای Fender استفاده میکرد. Telecaster و Stratocaster که البته من بیشتر Strat دیده بودم دستش.اما توی چند تا کار جدیدی که تک و توک ازش دیدم بیشتر به Gibson Les Paul رو آورده. این گیتار Les Paul هم حکایتیه.هرکی سرش به تنش میارزه بالاخره یه دونه از اینا داره!!(: خوش به حالشون ... 4000$ گیتار زندگی !

خب این از معرفی این دفعه ! یه چند تا سوال هم تو کامنتها و ای میل هم از من پرسیده بودن که اینجا جواب بدم بهتره

*** کورش توی نظرها پرسیده بود راجع به Kh-3 توضیح بدم . به صورت مختصر ، کرک همت گیتاریست متالیکا 4 تا گیتار Signature داره . از ESP KH-1 تا ESP KH-4 که 2 و 3 ش رو سایت ESP برای فروش هم گذاشته . KH-3 که خود کرک استفاده میکنه ، Body گیتار شبیه گیتارهای Les Paul ه . دو تا پیکاپ EMG 81 - سیستم Vibator هم Floyd Rose . بدنه گیتار alder یا همون چوب توسکای خودمونه که تو سنگینی یه چیزیه بین Basswood و Mahogany . اصولا گیتارهایی که لید گیتاریستها دستشون میگیره چوبهای سبک وزنتری براشون انتخاب میشه .( مثلا Basswood که جزو سبکترین چوبهاست مورداستفاده وای و پتروچیه. ) و بالاخره اینکه بدنه و گردن گیتار یه تیکه یا همون Neck through هستش که البته مدلهایی که کمپانی ESP به خلق الله !! میده متاسفانه این خصوصیت رو نداره.

*** یه دوست دیگه ای هم میل زده بود در مورد افکتها . جواب این دوست هم به طور خلاصه:
افکتهایی مثل Chorus , Reverb , Delay اگه توی زنجیره افکتهات بعد Distortion قرار بگیرن خیلی بهتر جواب میدن تا قبل از اون. در مقابل افکتی مثل Wah اگه قبل از Distortion باشه خیلی بهتره مگه اینکه بخوای به عنوان یه فیلتر ازش استفاده کنی.یعنی بخوای پدالت رو توی موقعیت قرار بدی و صدا رو به حد خاصی به طور ثابت فیلتر کنی. در اون حالت بهتره بزاریش بعد دیستورشن . این کار رو Jimi Hendrix انجام میداد و تا اونجا که میدونم هم پدال واهش و هم uni vibe پدالش هر دو بعد از distortion قرار داشتن. در مورد اینکه من چه دیستورشنی رو دوست دارم هم من برای ریتم دیستورشن valve preamp رو ترجیح میدم.هنوز افکتی رو ندیدم که اون پر بودن صدا و گرمی خاص برای ریتم رو بهم بده . از گرونترین افکت گرفته تا ارزونترینا برای ریتم مناسب نبودن از نظر من. ولی برای لید صدای افکت رو ترجیح میدم چون پارامترهای قابل دستکاری زیادی دست آدمه.بهترین کار اینکه که خودت بشینی ور بری ببینی به صدایی که میخوای میرسی یا نه...

تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Thursday, April 15, 2004
 




خب بعد از یه مدت باز یه پست در مورد گیتار میفرستم چون بعضی از دوستان چه توی کامنتها چه با میل خواسته بودن که این تیپ پستها رو ادامه بدم...خب گیتاری که امروز بررسیش میکنم گیتار معروف جناب Steve Vai هستش که به این گیتار نام مستعار Evo رو داده که علتش رو هم میگم ((: ...
سالهاست که گیتارهای Steve Vai رو کمپانی Ibanez تامین میکنه.گیتارهای Signature مشابه گیتارهای Vai هم که به فروش میرسن با نام JEM معروف شدن. گیتارهایی که وای استفاده میکنه یا بهتر بگم Main guitar ی که استفاده میکنه چیزی نیست به جز یه Ibanez RG Series که تغییراتی توش داده شده تا به اون چیزی که وای میخواسته تبدیل بشه.اما در مورد این گیتار و تغییراتش...
بدنه گیتار مثل سایر گیتارهای RG از دو پیکاپ Humbucker و یه پیکاپ Single-coil تغذیه میشه.تمام پیکاپها رو کمپانی Di Marzio برای استیو وای طراحی کرده که به نام Di Marzio Evolution معروف هستن.علت اینکه این گیتارش رو هم EVO اسم گذاری کرده به خاطر پیکاپهاشه. به قسمت پایین Neck Pickup گیتار یه برچسب چسبیده شده تا به علت پیک زدن خیلی سریع و سنگینش پیک به زیر پیکاپ گیر نکنه !! اصولا وای آدمیه که زیاد به ظاهر گیتار اهمیت نمیده و به همین علت EVO هم بعد از چیزی دور و بر 15 سال کار و خدمت صادقانه !! کاملا درب و داغون شده و توی عکسهاش هم میتونید این موارد رو ببینید. البته خودش گفته ظاهر گیتار براش مهم نیست و خراشها و زدگیهای روی گیتار رو هم دوست داره و They add character and tell stories! سیستم bridge گیتار هم Floyd Rose هستش که البته هر یه مدت یه بار کل این سیستم رو تغییر میده و یکی جدید نصب میکنه!
بعد از بدنه میرسیم به Neck یا درواقع همون fingerboard گیتار. fingerboard اصلی این گیتار در سال 97 و در یه کنسرت کاملا شکست و از رده خارج شد! به همین علت EVO به کمپانی Ibanez ارسال شد و اونجا کلی دسته روش تست شد تا اینکه Vai یکیش رو قبول کرد .جدیدا هم یه بار دیگه اون رو عوض کرده. دسته گیتار از فرت 21 تا 24 scalloped و کاملا گود شده.
استیو وای گیتارهای خیلی زیادی داره.چه گیتارهای سری JEM کمپانی Ibanez و چه گیتارهای دیگه.اما به این گیتار موسوم به evo علاقه خاصی داره.چند مورد زیر رو که براتون تعریف میکنم شدت این علاقه رو کاملا نشون میده :

*** سر یه کنسرت استیو احساس کرد که صدای Evo مثل همیشه نیست.واسه همین اون رو به guitar tech خودش داد.tech هم گیتار رو بررسی کرده و احتمال اشکال رو از پیکاپها داده.به همین علت یه پیکاپ رو با یه پیکاپ نو از همون مدل Di Marzio Evo عوض کرده. وقتی حرکت کردن و به سمت شهر بعدی برای اجرای کنسرت رفتن استیو متوجه شده که صدا کاملا تغییر کرده (به خاطر پیکاپ جدید) به همین خاطر علت رو پرسیده و تکنسین هم گفته که پیکاپ رو عوض کرده! استیو وای هم عصبانی شده و کل پرسنل تور به شهر قبل برگشتن و کل محل اجرا رو گشتن و پیکاپ دورانداخته شده رو توی یه سطل آشغال پیدا کردن و دوباره سرجاش گذاشتن!!

*** این گیتار تا به حال دو بار توسط Les Paul امضا شده که هر دو بار این امضاها به مرور زمان کمرنگ شدن ولی وای روی امضای دوم رو با چسب پوشونده که کامل محو نشه!

*** بند گیتاری که باهاش ایستاده با Evo میزنه از ابتدای ساخت این گیتار تا به حال عوض نشده!!

*** Evo براثر مصرف خیلی زیاد و عجیب و غریب وای از محل اتصال دسته به کاسه گیتار دچار یه ترک شده که این ترک روز به روز عمیقتر میشه و گیتار روز به روز زودتر کوک خالی میکنه و غیرقابل اعتمادتر میشه! ولی استیو هنوز باهاش میزنه و معتقده هر گیتاری صدای منحصربفردی داره و صدای Evo هم براش با گیتارهای دیگه اش قابل قیاس نیست!!

*** اخیرا کمپانی Ibanez سر همین قضیه مدتی Evo رو از وای گرفت و کلی روش بررسی کرد تا درستش کنه ولی دیدن کار از کار گذشته.پس راه حل دومی رو انتخاب کردن و سعی کردن یه کپی کاملا دقیق از این گیتار برای وای بسازن.گیتار ساخته شد و به وای داده شد.اون هم بهش اسم Evo II رو داده ولی هنوز هم ازش زیاد استفاده نمیکنه و کماکان Evo گیتار اولش به حساب میاد!!

*** درنهایت این هم حرفهای خود Steve Vai راجع به این گیتار :

Although Evo is just made out of wire and wood, I'm afraid of how much emotional investment I have in her. I think when you play an instrument long enough it becomes an extension of yourself in ways that run deeper than anyone may understand but you. It moulds and shapes to your body and style or you mould and shape to it. It is the tool an artist uses to express his or her deepest emotional expressions and secrets. For me, Evo has been the voice of my heart and has seen the depth of my most depressed emotional frames of mind to my most euphoric moments of joy and divine love, and she usually gets the brunt of it all. I have cried, screamed, prayed and bled through that instrument, and like I said, although she is only wire and wood, there is an emotional investment in her. I'm afraid at how much I love her but I know that she is only on loan to me for a short time and will one day be dust. But for now, there's still quite a bit we have to say together.

تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Wednesday, April 07, 2004
 
یه آهنگ جدید توی سایت رسمی Megadeth با نام The Day That Music Died گذاشته شده. من نمیدونم این ترک جزو کارهای آلبوم سولوی دیو ماستین خواهد بود یا اینکه جزو دموهای قدیمی مگادثه یا اینکه قراره باز مگادث به عنوان یه گروه تشکیل بشه؟!! به هرصورت میتونید از اینجا دریافتش کنید و گوش بدین . من که چندان خوشم نیومد... توی سبک کارهای آلبوم World Needs a Hero میشه قرارش داد.

درضمن یه نظرسنجی جدید اضافه کردم .دلتون خواست شرکت کنید ضرر نداره

راستی چه حالی کردم این رئال مادرید دیشب به موناکو باخت...((: بیشتر حال کردم مورینتس کار دستشون داد...تا اینا باشن اینقدر الکی فکر نکنن با پول همه چی به دست میاد
تا بعد...
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Tuesday, April 06, 2004
 
تا وقتی آبدارچی دانشکده هم تایید نکنه که فارغ التحصیلی و تصفیه حساب شما بلامانع است خبری از آزادی نیست ! بله آقا . خیال کردی الکیه؟!؟!

چیه چرا اینطوری نگاه میکنین؟! مگه حتما همش باید مطلب طولانی و راجع به موزیک باشه؟((:
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
 






باز سلام به ملت موزیک باز
یه مصاحبه دیگه از جان پتروچی براتون مینویسم تو این پست . این مصاحبه کاملا جدیده و مربوط به تور جهانی آلبوم جدید گروه Train of Though میشه.مصاحبه از طرف سایت Metal-reference.com و در کشور دانمارک انجام شده...امیدوارم به دردتون بخوره

Metal Reference : خب بالاخره دیروز و دیشب رو استراحت کردین نه؟
John Petrucci : بله - تسکین بخش بود . به اینترنت رفتم ، چند تا پست الکترونیکی فرستادم و مقداری گیتار تمرین کردم

MR :طرفداران از آلبوم جدید شما چطور استقبال کردن؟
JP : عالی ، واقعا خوب! خوشحالم که وقتی یه آهنگ جدید رو زنده میزنیم اونها کاملا با خوشحال واکنش نشون میدن و همراه ما آهنگ رو میخونن

MR : درحالت طبیعی در تورها شما همیشه یه گروه ساپورت کننده همراه خودتون داشتین.اما این دفعه این کار رو نکردین.چرا؟
JP : خوب ما میخواستیم که شوهای طولانی برگذار کنیم . برای همین هر اجرا رو به دو قسمت و یه بخش میانی تقسیم میکنیم و تعداد زیادی آهنگ میزنیم . چیزی حدود 3 ساعت در هر شب . واسه همین بهتر بود تنها به تور بریم

MR : در آلبوم جدیدتون به ظاهر کارها ساده تر شده . برای مثال Jordan Rudess و کیبرد خیلی عقب رفتن و دیگه صدای اونها به وضوح آلبومهای اول شنیده نمیشه . برای مثال در آهنگ As I Am تقریبا اثری از کیبرد نیست.چرا اینطوره؟

JP : قضیه اینه که من تعداد زیادی ریفهای heavy برای این آلبوم نوشتم. ما میخواستیم که کیبرد سنگینی کار این آلبوم رو کم نکنه برای همین jordan صداسازی کیبرد رو جوری انجام داده که به عمق صدا و خشم اون اضافه میکنه . برای همین خیلی چیزهایی که اون زده رو ممکنه با گیتار اشتباهی بگیرید که این بعلت میکس خاص آلبوم جدید ماست

MR : از دید تکنیک ، در این آلبوم مقدار زیادی sweep استفاده کردی . چی باعث شده که سطح سولوهای این البوم نسبت به کارهای قبل به طرز وحشتناکی تکنیکی بشه؟
JP : آره . میخواستم سوییپ بزنم (خنده) میدونید که . این تکنیک صدای خاص خودش رو داره . هرچند زدنsweep جزو اصلی نوازندگی من رو تشکیل نمیده ولی میخواستم که از اون استفاده کنم و برای همین تمرین کردم و تمرین کردم و تمرین کردم!! (خنده)

MR: تو در نوازندگی واقعا عالی هستی و خیلیها تو رو الگو قرار میدن.الگوی خود تو و ایده هات از کجا نشات میگیرن؟
JP : نوازنده های خوب زیادی وجود دارن . من از همه اونها الهام میگیرم . با اونها همنوازی میکنم و در حین این همنوازی با هم lick رد و بدل میکنیم . اینطوریه که من ایده های جدید میگیرم . در این آلبوم من میخواستم کاری کنم که خیلی challenging باشه. برای همین مدت زیادی با گیتاریستهای مختلفی همنوازی کردم و تکنیکم رو بالاتر بردم

MR : این آلبوم در واقع مثل کارهای قبل پراگرسیو به نظر نمیاد.بیشتر یه کار متاله
JP : نه . این آلبوم هم پراگرسیوه . زمان بندیهای عجیبی وجود داره . ریتمهای پیچیده و موارد دیگه ای که در آلبومهای دیگه هم انجامش دادیم . فقط موسیقی سنگینتره . همین

MR : تو مدتهاست قراره آلبوم سولوی خودت رو بیرون بدی و حتی قاعدتا تا الان باید این آلبوم منتشر میشد.علت این تاخیر چیه؟ و آلبوم الان در چه شرایطیه؟
JP : باید تا الان تموم میشد. مواردی که من چند سال پیش ساختم . به استودیو رفتم و درامز و بیس رو ضبط کردم . بعد ریتم رو ضبط کردم و بعد یهو درگیر کارهای گروهی شدم. نوشتن آلبوم جدید گروه و نوشتن نغمه ها و همه موارد دیگه فرصت کمی برام گذاشت ولی از همین فرصت کم استفاده میکنم و به استودیوی خونگیم میرم.میدونید که این آلبوم وکالز نداره و من تمام گیتارها رو که شامل ریتمها - هارمونیها - فیلها و سولوها میشه باید ضبط کنم و این کار ساعتها زمان میگیره . فعلا روزهای تعطیل رو به این کار مشغولم . میدونید که . من مثل jordan نمیتونم ظرف دو هفته یه آلبوم سولو بدم (خنده)

MR : با این همه کار فرصتی برای دیدن خانواده داری؟
JP : بله . خانواده همه چیزه . ممکنه مدت زمان زیادی درگیر تور یا نوشتن آلبوم و موسیقی باشم . ولی وقتی کاری ندارم تمام زمانم به خانواده ام اختصاص داره

MR : دریم تیاتر وارد سال هجدهم فعالیتش میشه . آیا تصمیم به توقف کار گروه تا به حال به ذهنتون رسیده؟
JP : سوال خوبیه.ما کل این تشکیلات رو راه انداختیم . و این گروه تمام زندگی و سابقه کاری و خانواده ما به حساب میاد . ما بهش وابسته ایم . خوشبختانه عده زیادی از مردم به ما علاقه دارن و آلبومهای ما رو میخرن و به اجراهای زنده میان . همه چیز در حال رشده و ما تصمیم به توقف نداریم.

MR : تو یکی از بهترین گیتاریستهای دنیا به حساب میای و تعداد کمی از افراد به این سطح میرسن . نظرت راجع به گیتاریستی مثل جیمی هندریکس چیه ؟ آیا به نظرت اون یک نابغه است و یا یک نوازنده overrate شده و کسی که زیادی روش تبلیغ میشه؟
JP : این عجیبه . به هرحال این حقیقت داره که اون ایده کلی گیتار زدن رو تغییر داد و من افراد زیادی رو میشناسم که از اون ایده گرفتن و تحت تاثیرش هستن . البته من اینطور نیستم . کارهای جیمی جوری نبوده که من رو تحت تاثیر قرار بده . مردم بزرگی رو به صورتهای مختلف معنی میکنن . عده ای میگن یه گیتاریست بزرگه چون میتونه خیلی سریع و تکنیکی بزنه و عده ای به علت تاثیر گذاری اون شخص بهش میگن که گیتاریست بزرگیه چون نوآوری داشته . به نظر من این موضوع کاملا سلیقه ای و شخصیه

MR : جالبه و آخرین سوال . فامیلی تو Petrucci ، در اصل کجاییه؟
JP : ایتالیا . این اسم ایتالیاییه . مام حتی پدربزرگ و مادربزرگ من و پدران اونها هم ایتالیا نبودن . فکر کنم باید چند نسل قبلش بوده باشه . اما در اصل یک اسم سیسیلیه و با اینکه ما چند بار ایتالیا بودیم ولی تا به حال به سیسیل نرفتیم

MR : خب . وقت ما تموم شده . ممنون از شرکتت در این مصاحبه
JP : خوبه . من هم ممنونم و امیدوارم از اجرای امشب خوشتون بیاد.

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin